دانلود مقاله محیط زیست بحران در راه است 25 ص

دسته بندي : انسانی » مدیریت بحران
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 36 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏محیط زیست بحران در راه است
‏فعاليت هاى انسان نسل حدود نيمى ‏از گونه هاى گياهى كره زمين را در معرض خطر انقراض قرار داده است. بررسى هاى قبلى ‏حاكى از آن بود كه تنها قريب به ‏۱۳‏ درصد از كليه گونه هاى گياهى در خطر انقراض است ‏وليكن بررسى هايى كه جديداً صورت گرفته مشخص ساخته است كه در بررسى هاى قبلى گياهان ‏موجود در مناطق استوايى كه بر اثر تغييرات زيست محيطى مورد تهديد قرار گرفته اند به ‏حساب نيامده است.
‏مناطق استوايى زيستگاه بيشترين گونه هاى گياهى جهان است. ‏پژوهشگران در گزارشى كه در مجله ساينس به چاپ رسيده اعلام كرده اند كه حدود ‏۸۳‏ درصد ‏از گونه هاى گياهى اكوادور در خطر انقراض قرار دارند. محيط زيست كشور اكوادور از ‏نقطه نظر غناى گياهى حرف اول را در ميان كشورهاى استوايىمى زند. از تعميم اين ‏اطلاعات به سرتاسر جهان اين نتيجه به دست مى آيد كه ‏۲۲‏ تا ‏۴۷‏ درصد از كل گونه هاى ‏گياهى جهان در خطر انقراض قرار دارند. گياه شناسان در مورد شمار گونه هاى گياهى ‏جهان اتفاق نظر ندارند و تعداد گونه هاى گياهى را بين ‏۳۱۰‏ تا ‏۴۲۲‏ هزار گونه برآورد ‏مى كنند. «پيتر يورگنسن» از باغ كشاورزى ميسورى مى گويد: «اكثر گونه هاى گياهى جهان
2
‏در مناطق استوايى مى رويند. از طرفى تقاضا براى به دست آوردن زمين هاى جديد كشاورزى ‏براى تامين غذاى شمار فزاينده مردم در كشورهاى استوايى، بزرگترين عامل انقراض گونه ‏هاى گياهى در جهان است.» به گفته وى در اين مناطق، جنگل هاى طبيعى بريده و سوزانده ‏مى شوند و مرغزارها به كشتزارها و چراگاه ها تبديل مى شوند. وى در ادامه افزود: «‏گرمايش تدريجى زمين مى تواند فرآيند انقراض نسل گياهان را تشديد كند زيرا اراضى ‏كشاورزى مانع از آن مى شوند كه گياهان در مقابل تغييرات اقليمى واكنش نشان داده و ‏به طور طبيعى مهاجرت كنند.» در پايان بايد خاطرنشان كرد كه ممكن است در حال حاضر ‏گرمايش هوا اثرى نداشته باشد اما در آينده اثر خود را نشان خواهد داد. هر چقدر كه ‏فعاليت هاى مربوط به تكه تكه سازى زمين هاى كشاورزى بيشتر شود براى محيط زيست طبيعى ‏نشان دادن واكنش دشوارتر خواهد بود. گياهانى كه براى يافتن مكانى خنك تر براى رشد ‏مى بايست به اين سو و آن سو مهاجرت كنند قادر به انجام اين كار نخواهند بود زيرا
‏كشاورزان در سر راه آنها قرار دارند.
‏طبق آمار روزانه حدود ‏۳‏ تن منواكسيد كربن، ‏۴۵‏ تن هيدروكربن نسوخته، ‏۱۳۰‏ تن اكسيدهاى ‏نيتروژن، ‏۳۰‏ تن گوگرد و
4
‏۳۰‏ تن ذرات معلق وارد هواى از پيش آلوده تهران مى‏ ‏شود. هر ‏چند همه به نقش چشمگير خودروها در آلودگى هواى تهران اذعان داريم، باز هم شاهد آنيم ‏كه مسئولان صنعت كشور روياى توليد سالانه يك ميليون دستگاه خودرو را در سر ‏مى‏ ‏پرورانند. كيفيت بد سوخت مصرفى در كشور، پايين بودن استانداردهاى خودروهاى توليد ‏شده در كشور و همچنين ميزان بالاى مصرف سوخت از مهمترين دلايل آلودگى اين
‏كلان‏ ‏شهر ‏است. هرچند در چند سال اخير شركت‏ ‏هاى زيادى اقدام‏ ‏به توليد خودرو كرده‏ ‏اند اما هيچ ‏كدام از اين خودروها در سال‏ ‏هاى اخير طراحى نشده‏ ‏اند و لاجرم از تكنولوژى روز ‏بى‏ ‏بهره‏ ‏اند.
‏به‏ ‏طورى كه به جز يكى دو خودرو هيچ‏ ‏كدام از كيفيت جهانى برخوردار ‏نيستند. مصرف بيش از حد سوخت (بين سه تا چهار برابر متوسط جهانى) بيانگر همين موضوع ‏است. به‏ ‏نظر مى‏ ‏رسد براى رهايى از اين معضل مسئولان بايد از سود هنگفت توليد ‏خودروهاى از رده خارج به قيمت بالا چشم‏ ‏پوشى كرده و با سرمايه‏ ‏گذارى مناسب به توليد ‏خودروهايى در استانداردهاى جهانى بينديشند.معضل ديگر آلودگى هواى تهران وجود تعداد ‏زياد خودروهاى‏ سوارى و نبود سيستم حمل و نقل عمومى است. امروزه عمده خودروهاى توليد ‏شده در كشور خودروهاى سوارى است اما سيستم حمل و نقل عمومى همانند اتوبوس و مترو در
4
‏ايران هيچ‏ ‏گونه كارايى ندارد. (نكته جالب آنكه يكى از مسئولان ترافيك كشور در يك ‏برنامه تلويزيونى در پاسخ به اين پرسش كه چرا سيستم حمل و نقل عمومى تقويت نمى‏ ‏شود ‏يا تعداد اتوبوس‏ ‏ها را زياد نمى‏ ‏كنيد، پاسخى گفت به اين مضمون «وجود اتوبوس در شهر ‏تهران باعث تشديد ترافيك مى‏ ‏شود!» مشكل ترافيك تهران به خودروهاى تك‏ ‏سرنشين مربوط ‏مى‏ ‏شود!!) راه‏ ‏حل ديگر براى معضل آلايندگى خودروها استفاده از ديگر وسايط حمل و نقل ‏و استفاده از خودروهاى دوگانه‏ ‏سوز يا گازسوز است. نقش اتوبوس‏ ‏هاى برقى در حمل و نقل ‏تهران بسيار ناچيز و توليد خودروهاى گازسوز نيز به‏ ‏رغم حجم بالاى تبليغات بسيار كم ‏است و به‏ ‏نظر مى‏ ‏رسد تبليغ فراوان درباره توليد آنها توجيه افكار عمومى و متقاعد ‏ساختن آنها است كه مسئولان به فكر حل اين معضل هستند.عدم توجه به محيط‏ ‏زيست و تخريب ‏باغ‏ ‏ها عامل ديگر افزايش آلودگى محيط‏ ‏زيست است. با توجه به سودآورى كلان ساخت و ساز  ‏و بساز بفروشى در تهران مى‏ ‏توان به انگيزه تبر به دستان پى برد. نكته جالب توجه در ‏اين زمينه نيز آن است شهردارى به عوارض ساخت‏ ‏وساز و فروش تراكم همانند يك چاه نفت ‏نگاه مى‏ ‏كند كه مى

 
دسته بندی: انسانی » مدیریت بحران

تعداد مشاهده: 4830 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 12,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل