اصلاح رفتاری- شناختی:
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
گزارش تخصصی معلمان
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 31 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
اصلاح رفتاری- شناختی:
این روش، رویکردی خودآمـوز در یـادگیری اسـت. بـه ایـن معنـی کـه افـراد بـا تقویـت و حـرف زدن بــا خــود و خودبــازبینی، بــرای یــادگیری برانگیختــه مــی شــوند و جریــان یــادگیری را کنتــرل مــی کنند.
برنامه رفتاری- شناختی خودآموز
مشتمل بر مراحل زیر است:
- معلم یک تکلیف را مدل سازی کـرده، در حـالی کـه بـا خـودش بـا صـدای بلنـد حـرف مـی زنـد،
1
رفتار مدل شده توسط
دانش آموز در این مرحله مشاهده می شود.
2
- دانش آموز تکلیف مدل شده توسـط معلـم را در حـالی کـه بـا خـود حـرف مـی زنـد بـا راهنمـایی
از سوی معلم انجام می دهد.
- دانش
آموز در حالی
که تکلیف
را دنبال
می کند، دستورات آموزشی را نجوا می کند.
3
4
- دانش
آموز در حالی
که تکالیف
را انجام
می دهد از گفتار درونی استفاده می کند.
- دانـش آمــوز از طریـق گفــتن ایـن جملــه بـه خــود »کـه چگونــه و چطـور عمــل کـرده ای؟« بــر
5
عملکردش نظارت می کند او در پاسخ بـه جملـه بـالا ممکـن اسـت بـه ایـن نتیجـه برسـد کـه خـوب
عمل کرده یا اینکه نیاز دارد آهسته تر عمل کند و ...
دانــش آمــوزان نــاتوان در یــادگیری از ایــن روش مــی تواننــد در گونــه هــای مختلــف یــادگیری استفاده کنند.
یاد یارهای کلید واژه:
تحقیقـات نشــان داده انـد کــه اسـتفاده از یادیارهــا بـا دانــش آمـوزان بــا نـاتوانی هــای یـادگیری بــه ویــژه در تــدریس واژگــان بســیار ســودمند اســت (لیــود، فــورنس، و کــاوالی، .(1998 تکنیــک هــای
31