مقاله در مورد شرائط و آداب بحث و مناظره

دسته بندي : علوم پایه » معارف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 32 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏باب سوم : در مناظره و شرايط و آداب و آفات آن 
‏فصل  ‏اول : در شرائط و آداب بحث و ‏مناظره
‏مقدمه :
‏بايد متوجه باشيم كه مناظره و تبادل فكر و راءى و نظر در احكام دينى به ‏عنوان بخشى و عضوى از پيكره دين تلقى مى شود. ولى مناظره و تبادل نظر داراى شرايط و ‏آداب و موقعيت و فرصت مناسب (و مخصوص به خود) مى باشد.
‏اگر كسى دست اندر كار بحث ‏و مناظره - بر اساس وجه صحيح آن - گردد، و شرايط و آداب آن را رعايت كند قطعا در ‏قيام به حدود مناظره ، موفق و كامياب بوده و در اين كار مهم از پيشينيان پيروى كرده ‏است ؛ زيرا آنان در مسائل مختلفى به بحث و مناظره مى پرداختند و هدف آنها - صرفا - ‏الهى بوده و مى خواستند از رهگذر مناظره ، جوياى حقايقى گردند كه از ديدگاه خداوند ‏متعال ، به حق بوده است .
‏كسى كه براى خدا و در راه او مناظره مى كند داراى ‏علائم و مشخصاتى است كه از رهگذر آن ، شروط و آداب مناظره روشن مى گردد.
(‏حقايق ‏مربوط به اين فصل در ضمن هشت مسئله ، مورد بحث قرار مى گيرد):
1- ‏بايد مناظره به منظور اثبات حق انجام گيرد نه ‏به خاطر تظاهر و  ‏رياء
‏هدف و مقصود مناظره كننده بايد عبارت از رسيدن به حق و جويا شدن ظهور ‏و پديدار گشتن حق باشد، ولو آنكه به هر كيفيتى اين حق ثابت شود.
‏نبايد منظور اهل ‏بحث و مناظره چنين باشد كه گفتار و نظريه خود را به كرسى نشانده و حق به جانب بودن ‏خويشتن را اظهار نموده و سرشار بودن مايه هاى علمى و صحت راءى خود را اثبات كنند؛ ‏زيرا اينگونه هدف گيرى در بحث و مناظره به عنوان جدال و ستيز و رياكارى تلقى مى شود ‏كه ما قبلا ضمن بحثهاى گذشته از قبح و زشتى هاى اين شيوه و نهى اكيد از آن ، آگاه ‏شديم .
‏يكى از نشانه هاى وجود قصد و هدف الهى در مناظره ، اين است كه مناظره ‏كننده - جز در مواردى كه اميد تاءثير در طرف مناظره وجود دارد - وارد مناظره نگردد، ‏و اگر بداند كه طرف بحث او، سخن وى را نمى پذيرد و زير بار حق نمى رود (و در راءى ‏شخصى خود پافشارى مى كند)، و اگرچه خطاء و اشتباه او كاملا روشن گردد، به هيچوجه ‏دست از سليقه شخصى خويش برنمى دارد، مناظره با او جائز نيست ؛ چون آفات و نتايج ‏سوئى - كه بعدا درباره آنها بحث خواهيم كرد - بر اين گونه مذاكره مترتب خواهد شد، و
2
‏هيچ هدف مطلوب و صحيحى از رهگذر آن به دست نخواهد آمد.
2- ‏اولويت و اهميت والاى امر به معروف و نهى از ‏منكر نسبت به مناظره 
‏اشتغال به مناظره در صورتى صحيح است كه وظائف و تكاليف ديگرى كه از ‏آن مهمتر است در ميان نباشد؛ چون اگر مناظره درباره امر واجب به صورت مشروع برگزار ‏گردد به عنوان انجام و اداء يكى از واجبات كفائى محسوب مى شود. اما اگر وظيفه ديگرى ‏كه داراى وجوب عينى و يا كفائى و مهمتر از خود مناظره است در ميان باشد اقدام به ‏مناظره جائز نخواهد بود.
‏از جمله وظائف و تكاليف واجب - كه هم اكنون و در دوره ‏ما كسى بدان قيام نمى كند - مسئله امر به معروف و نهى از منكر است (كه از لحاظ ‏اهميت در درجه نخست قرار دارد، و اقدام به آن نسبت به مناظره داراى اولويت مى ‏باشد).
‏بارى ، ممكن است مناظره كننده در مجلس مناظره با يك سلسله از منكرات ‏مواجه گردد؛ - چنانكه اين حقيقت بر كسانى كه نسبت به حالات واجب و حرام ، مجرب ‏هستند مخفى نيست . علاوه بر اين ممكن است مناظره كننده راجع به مسئله اى بحث و ‏مناظره كند كه هيچوقت و ابدا مورد ابتلاء كسى نباشد و يا به ندرت اتفاق مى افتد، از ‏قبيل برخى از دقائق علمى و فروع و شاخه هاى جزئى احكام دينى (كه كمتر در عمل اتفاق ‏مى افتد). و نيز احيانا ممكن است از او و ديگر حاضران ، حالاتى سر زند كه گوينده و ‏مستمع هر دو دچار گناه گردند از قبيل : ايجاد محيط وحشت ، ناسزا و زشت گوئى و ‏آزاررسانى و كوتاهى و غفلت نسبت به امر واجب ، مانند نصيحت و سفارش مسلمين و ترغيب ‏به محبت و مودت ، كه مناظره كنندگان موظف به رعايت اينگونه وظائف اخلاقى هستند؛ ولى ‏متاءسفانه در حين مناظره ناخودآگاه از اين وظائف سر باز مى زنند و گرفتار اين ‏آلودگيها مى گردند و خود متوجه آن نيستند و تصور مى كنند كه با هدفى الهى به مناظره ‏مى پردازند.
3- ‏اجتهاد - يا - شرط ‏مناظره در احكام دينى 
‏كسى كه در مسائل دينى مناظره مى كند بايد مجتهد باشد، مجتهدى كه ‏بتواند بر طبق نظر خود فتوى دهد نه آنكه پيرو راءى و نظر شخص ديگر باشد و بر طبق ‏راءى او اظهار نظر كند. و آنگاه كه حق و حقيقت به زبان طرف مناظره ، ظاهر گردد بايد ‏از راءى و نظر او پيروى كند و بدان گرايش يابد.
‏اما كسى كه به درجه اجتهاد ‏نرسيده است نمى تواند در ضمن مناظره ، با مذهب و راءى و نظر كسى كه خود از وى تقليد

 
دسته بندی: علوم پایه » معارف

تعداد مشاهده: 3517 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 32

حجم فایل:50 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل