مدیریت مشارکتی doc

دسته بندي : انسانی » مدیریت
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

1
‏مدیریت ‏مشارکتی
‏اگر ‏مدیریت ‏مشارکتی ‏را ‏به ‏سان ‏رهیافتی ‏جامع ‏برای ‏جلب ‏مشارکت ‏فردی ‏و ‏گروهی ‏کارکنان ‏در ‏جهت ‏حل ‏مسائل ‏سازمان ‏و ‏بهبود ‏مستمر ‏در ‏تمام ‏ابعاد ‏تعریف ‏کنیم ‏و ‏بر ‏این ‏باور ‏باشیم ‏که ‏مدیریت ‏مشارکتی ‏ارتباط ‏دائم، ‏متقابل ‏و ‏نزدیک ‏بین ‏مدیریت ‏ارشد ‏و ‏کارکنان ‏است ‏می‌‏توان ‏گفت ‏که: ‏مدیریت ‏مشارکتی ‏به ‏معنای ‏مشارکت ‏افراد ‏مناسب، ‏در ‏زمان ‏مناسب ‏و ‏برای ‏انجام ‏کار ‏مناسب ‏است.
‏اگر ‏مدیریت ‏مشارکتی ‏را ‏به ‏سان ‏رهیافتی ‏جامع ‏برای ‏جلب ‏مشارکت ‏فردی ‏و ‏گروهی ‏کارکنان ‏در ‏جهت ‏حل ‏مسائل ‏سازمان ‏و ‏بهبود ‏مستمر ‏در ‏تمام ‏ابعاد ‏تعریف ‏کنیم ‏و ‏بر ‏این ‏باور ‏باشیم ‏که ‏مدیریت ‏مشارکتی ‏ارتباط ‏دائم، ‏متقابل ‏و ‏نزدیک ‏بین ‏مدیریت ‏ارشد ‏و ‏کارکنان ‏است ‏می ‏توان ‏گفت ‏که: ‏مدیریت ‏مشارکتی ‏به ‏معنای ‏مشارکت ‏افراد ‏مناسب، ‏در ‏زمان ‏مناسب ‏و ‏برای ‏انجام ‏کار ‏مناسب ‏است. ‏بر ‏پایه ‏این ‏تعریف، ‏مشارکت ‏کارکنان ‏در ‏کارهایی ‏که ‏به ‏خود ‏آن ‏ها ‏مربوط ‏می ‏شود؛ ‏مشارکتی ‏داوطلبانه، ‏ارادی ‏و ‏آگاهانه ‏خواهد ‏بود ‏که ‏این ‏درگیری ‏شخص ‏را ‏تشویق ‏می ‏کند ‏که ‏به ‏تحقق ‏هدف ‏های ‏گروه ‏کمک ‏کند ‏و ‏در ‏مسؤلیت ‏ها ‏و ‏پیامدهای ‏آنها ‏سهیم ‏شود. ‏مدیریت ‏مشارکتی ‏دو ‏هدف ‏عمده ‏را ‏دنبال ‏می ‏کند: ‏نخست، ‏ارج ‏نهادن ‏به ‏ارزش ‏های ‏انسانی ‏و ‏به ‏یاری ‏طلبیدن ‏افرادی ‏که ‏به ‏نوعی ‏با ‏سازمان ‏در ‏ارتباط ‏اند. ‏دوم، ‏رسیدن ‏به ‏هدف ‏های ‏از ‏پیش ‏تعیین ‏شده ‏به ‏کمک ‏همین ‏افراد. ‏این ‏هدف ‏ها ‏بر ‏چند ‏اصل ‏اساسی ‏استوار ‏است:
‏۱.‏هر ‏فرد ‏عضو ‏سازمان ‏جزئی ‏از ‏یک ‏ماشین ‏بزرگ ‏به ‏حساب ‏نمی ‏آید، ‏بلکه ‏انسانی ‏برخوردار ‏از ‏قدرت ‏تفکر، ‏هوش ‏و ‏استعداد ‏و ‏تجربه ‏های ‏گرانقدر ‏است ‏که ‏هر ‏گاه ‏زمینه ‏ها ‏و ‏شرایط ‏مساعد ‏فراهم ‏شود، ‏می ‏تواند ‏همه ‏چیز ‏را ‏به ‏نفع ‏خود ‏و ‏سازمان ‏خود ‏تغییر ‏دهد.
‏۲.‏هر ‏کار ‏لزوماً ‏به ‏بهترین ‏و ‏مفیدترین ‏حالت ‏ممکن ‏انجام ‏نمی ‏شود ‏و ‏بی ‏تردید ‏می ‏توان ‏هر ‏کار ‏معین ‏را ‏به ‏گونه ‏ای ‏بهتر ‏انجام ‏داد ‏و ‏بهبود ‏مستمر ‏در ‏انجام ‏کار (Continuous Improvement) ‏به ‏کمک ‏اعضای ‏مجموعه ‏به ‏صورت ‏گروهی ‏انجام ‏می ‏شود.
‏۳.‏مشارکت ‏کارکنان ‏کمک ‏می ‏کند ‏تا ‏مدیریت ‏از ‏بسیاری ‏کارهای ‏جزئی ‏آسوده ‏شود ‏و ‏به ‏کارهای
2
‏اساسی ‏بپردازد.
‏چنانچه ‏اجرای ‏مدیریت ‏مشارکتی ‏و ‏نظام ‏های ‏تشکیل ‏دهنده ‏آن ‏با ‏موفقیت ‏همراه ‏باشد، ‏از ‏مزایا ‏و ‏پیامدهای ‏چون ‏بهبود ‏روابط ‏انسانی ‏بین ‏مدیریت ‏و ‏کارکنان، ‏تقویت ‏انگیزش ‏در ‏کارکنان، ‏بهبود ‏گردش ‏کار ‏در ‏سازمان، ‏بروز ‏خلاقیت ‏و ‏نوآوری، ‏تقلیل ‏هزینه ‏های ‏تولید ‏کالا ‏و ‏خدمات، ‏افزایش ‏احساس ‏تعلق ‏سازمانی ‏در ‏کارکنان ‏و ‏همسو ‏شدن ‏هدف ‏های ‏آنان ‏با ‏هدف ‏های ‏سازمان ‏و ‏در ‏نهایت ‏افزایش ‏رضایت ‏مشتری ‏و ‏به ‏دست ‏آوردن ‏سهم ‏بیشتر ‏در ‏بازار ‏برخوردار ‏خواهد ‏بود. ‏برای ‏دستیابی ‏به ‏این ‏مزایا ‏باید ‏ابتدا ‏ویژگی ‏های ‏افراد ‏مشارکت ‏جو ‏را ‏بشناسیم ‏که ‏سلامت ‏روانی ‏و ‏ادراکی ‏و ‏توانایی ‏ایجاد ‏اندیشه ‏های ‏بسیار ‏با ‏سرعت ‏زیاد ‏و ‏ارائه ‏آن ‏ها ‏به ‏افراد ‏فرادست؛ ‏ابتکار؛ ‏توانایی ‏ایجاد ‏و ‏ارائه ‏پیشنهادهای ‏جدید؛ ‏استقلال ‏رای ‏و ‏قدرت ‏داوری؛ ‏متفاوت ‏بودن ‏از ‏همکاران ‏در ‏ارائه ‏دیدگاهها ‏و ‏اندیشه ‏های ‏نو ‏ومسؤلیت ‏پذیری، ‏از ‏جمله ‏مشخصات ‏افـراد ‏مشارکت ‏جو ‏است. ‏معمولاً ‏چنین ‏افرادی ‏را ‏می ‏توان ‏در ‏سازمان ‏هایی ‏با ‏ویژگی ‏های ‏زیر ‏یافت:
‏۱.‏رقابت؛ ‏در ‏آن ‏ها ‏رقابت ‏کامل ‏و ‏فشرده ‏است ‏چرا ‏که ‏مشارکت ‏در ‏سازمانی ‏تحقق ‏می ‏پذیرد ‏که ‏رقابت ‏کامل ‏بر ‏آن ‏حاکم ‏باشد.
‏۲.‏دسترسی ‏مدیران ‏به ‏دانش ‏گسترده؛ ‏مدیران ‏سازمان ‏های ‏مشارکت ‏جو ‏بر ‏این ‏اعتقادند ‏که ‏دانش ‏در ‏سطح ‏سازمانشان ‏به ‏وفور ‏پراکنده ‏است ‏و ‏خود ‏به ‏راحتی ‏می ‏توانند ‏اندیشه ‏ها ‏و ‏دیدگاه ‏های ‏دیگران ‏را ‏مستقیم ‏و ‏بی ‏واسطه ‏دریافت ‏کنند.
‏۳.‏حترام ‏به ‏افراد؛ ‏کارکنان ‏این ‏سازمان ‏ها ‏بر ‏این ‏باورند ‏که ‏می ‏توانند ‏همگام ‏با ‏نیازهای ‏سازمان ‏رشد ‏کنند. ‏۴.‏روابط ‏دائمی ‏و ‏بلند ‏مدت ‏کارکنان ‏و ‏در ‏نتیجه ‏برخورداری ‏از ‏امنیت ‏شغلی ‏از ‏دیگر ‏ویژگی ‏های ‏این ‏سازمان ‏ها ‏است.
‏۵.‏استقبال ‏مدیران ‏از ‏عامل ‏تغییر؛ ‏در ‏این ‏سازمان ‏ها ‏همه ‏مدیران ‏تغییر ‏را ‏به ‏عنوان ‏تنها ‏عامل ‏پایداری ‏می ‏دانند ‏و ‏با ‏خشنودی ‏از ‏آن ‏استقبال ‏می ‏کنند. ‏طبیعی ‏است ‏در ‏چنین ‏سازمانی ‏لازم ‏نیست ‏که ‏مدیر ‏بخش ‏زیادی ‏از ‏وقت ‏خود ‏را ‏با ‏اندیشه ‏درباره‏ٔ ‏چگونگی ‏برخورد ‏با ‏تغییرات ‏بگذراند، ‏زیرا ‏همه ‏به ‏این

 
دسته بندی: انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 3464 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:62 کیلوبایت

 قیمت: 16,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل