قرآن و حقوق انسان doc

دسته بندي : انسانی » حقوق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 42 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏قرآن و حقوق انسان‏
‏عصر رنسانس‏،‏ عصر جدا انگاري علم و دين و تفكيك قلمروهاي آن دو است. در اين دوران‏،‏ بسياري از دانشمندان و متخصصان غرب به ويژه آنان كه از برخورد نادرست ارباب كليسا با نخبگان عل‏مي‌‏ناخشنود بودند به نسبت سنجي ميان علوم مختلف با دين پرداختند.
‏يكي از مسائل كه در اين عصر مورد توجه قرار گرفته مساله حقوق انسان و علم حقوق و نسبت آن با دين و گزاره‏‌ها‏ي ديني بود. عده اي از حقوقدانان ‏مي‌‏گفتند: قلمرو دين محدود به مسايل آن جهاني و آخرت انسانها بوده و نسبت به مسائل دنيوي و مشكلات و نابساماني‏‌ها‏ي آن ساكت است. گروسيوس هلندي از حقوقدانان بر جسته‏ قرن هفدهم در اين باره ‏مي‌‏گوي‏د
‏(خداوند به اعمال و كردار مخلوقات كاري ندارد.)‏1
‏سيطره دانش غربي از يك سو‏،‏ و بهره گيري شرقيان از دستاوردهاي فريبنده آنان از سوي ديگر‏،‏ و جيره خواري شرقيان بر سر سفره پر زرق آنان‏،‏ سبب شد تا باور جدايي دين از حقوق بشر در ميان مسلمانان و به خصوص حقوقدانان مسلمان نيز رسوخ يابد و گروهي معتقد شوند كه اسلام هيچ سيستم و نظام حقوقي ندارد‏،‏ چرا كه اين حقوق آن‏‌اند‏ازه ارزشمند و پر ارج نيست تا خداوند در آن دخالت كند‏،‏ و اگر هم اسلام را داراي نظام حقوقي بدانيم چنين سيست‏مي‌‏بيش از آن كه به نفع اسلام باشد به ضرر آن خواهد بود‏،‏ زيرا در اين صورت بايد بپذيريم دين اسلام در تمام اعمال فردي و اجتماعي دخالت ‏مي‌‏كند و آزادي و اختيار انسان را از ميان ‏مي‌‏برد‏،‏ و اين خود از ضعف دين اسلام حكايت دارد نه حقانيت و قوت آن.
‏در مقابل‏،‏ گروه ديگري از حقوقدانان‏،‏ اسلام را داراي نظام حقوقي دانستند‏،‏ نظا‏مي‌‏كه با آزادي انسان سازگار است و ارزش آن را دارد كه خداوند به بيان آن بپردازد.
‏اين گروه معتقدند كه دين‏،‏ كتابهاي آسماني و پيامبران‏،‏ نخستين نظامها و سيستمهاي حقوقي را درجامعه بشري وضع كرده‏‌اند‏ و قرآن به عنوان يقيني ترين منبع شناخت اسلام بر اين امر تصريح كرده است.
‏(كان الناس ا‏مة‏ و احد‏ة‏ فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين وانزل معهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيما اختلفوا فيه) بقره /213
‏افزون بر اين‏ در‏ بسياري از آيات‏،‏ از اهل ايمان خواسته شده است تا جز بر اساس احكام و قوانين و حقوق تعيين شده از‏ سري‏ وحي‏،‏ حكم نرانند.
‏(و من لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الفاسقون) مائده /47
‏(و من لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الكافرون) مائده /44
‏(و من لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الظالمون) مائده/45
‏در آياتي نيز ‏از پيامبر‏ خواسته شده بر اساس آيات قرآن حكم كند و اختلافات مردم را بر طرف كند و از هوسهاي ديگران به هنگام بيان حكم بپرهيزد.
‏تعبير (من لم يحكم) ظهور در كار قضا و محاكمات حقوقي ميان مردم دارد‏،‏ ولي آيه سوره مائده و تعبير (و ا‏ن احكم بينهم) ‏مي‌‏تواند صريح در قضا و حكم ‏م‏يان مردم باشد.
‏در مفهوم (حق) داشته باشيم.‏ (تاملي در مفهوم حق) پيش از آنكه بخواهيم نظري درباره‏ آرا‏مي‏‌‏ياد شده ارائه دهيم، شايست است تاملي‏.‏

 
دسته بندی: انسانی » حقوق

تعداد مشاهده: 3288 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 42

حجم فایل:54 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل