دانلود مقاله در مورد قالی سنندج 10 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 9 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
2
دانشگاه علم و هنر
دانشكده هنر و معماري اردكان
مربوط به درس :
جغرافیای فرش ایران
موضوع تحقيق:
فرش سنندج
قالی سنندج
اگر فقط یک بار مشقت بافت قالی را از نزدیک دیده باشید به راحتی پا روی فرش دستباف نمی گذارید.
قالیباف ها سخت می بافند تا فرش هایی با رنگ و طرح خاص ایرانی را خلق کنند.فرش هایی که در آنسوی مرزها مشتری بیشتری دارد تا داخل.شاید آنها قدر فرش دستباف ایران را بیشتر از خود ایرانی ها می دانند،چه آنکه حاضرند میلیون ها دلار بابت سفارش و خرید فرش دستباف ایرانی پرداخت کنند.
یکی از استان های تاثیر گذار در هنر-صنعت فرش دستباف ایران،استان کردستان است.فرش های کردستان را در اصطلاح فرش های "نمیر" می نامند.یعنی مرگ ندارد.
3
قالی کردی از نظر کیفیت بافت به سه گروه تقسیم می شود:
فرش های سنندج: این قالیچه ها که از جذابیت و گیرایی خاص برخور دارند، بافتی ظریف دارند و اصالت و سادگی در طرح و رنگ آنها مشهود است. قالیچه سنندج از لحاظ سبک کاملاً متفاوت است و با محصولات دیگر نقاط ایران هیچ شباهتی ندارد. قدمت، کیفیت و ظرافت قالی سنندج به حدود سه قرن پیش یعنی زمان تبدیل شدن سنندج به مرکز استان کردستان باز می گردد.
فرش بیجار: ویژگی شاخص فرش بیجار، ساختار متراکم این قالی هاست. بافت آنها به گونه ایست که نمی توان آن ها را تا کرد. در مراحل اولیه تجارت فرش، این گونه فرش ها را "لول" می نامیدند. این کلمه بیانگر استحکام بیش از حد فرش های بیجار است. برای تولید این فرش که مانند تخته محکم است، یک پود بسیار ضخیم را علاوه بر یکی دو پود نازک، وارد بافت فرش می کنند. این عمل به صورت متناوب در تار و پود فرش تکرار می شود. با کوبیده شدن گره های فرش توسط شانه آهنی، بافت فرش بسیار محکم تر می شود.
4
نقش فرش های این منطقه بیشتر شامل طرح های منظم است و به نسبت نوع روستایی آن، دارای خطوط ملایم تر و نقش مایه های طبیعی تری است. در این طرح ها، نقوش کلاسیک ایرانی بزرگ شده و در کنار نقش هایی که تحت تاثیر مدل های روستایی و قبیله ای است، دیده می شوند.
فرش های ایلیاتی و روستایی: قالی های بافت روستا به دلیل استفاده از پودهای ضخیم و پشمی، دارای بافت سنگین و پرزهای بلند و گوشتی هستند. از این رو، آنها را در اصطلاح محلی "خرسک" می نامند. طرح این قالی ها بیشتر هندسی است. طراحی این فرش ها به صورت "ذهنی بافت" اجرا می شود؛ به این معنی که هر بافنده در بافت نقشه ای خاص مهارت می یابد و طرحی کلی آن را در ذهن خود حفظ می کند و هر بار بر طبق سلیقه خود آن را می بافد.
رنگ زمینه بیشتر این قالی ها تیره است و طرح ها با تضاد رنگی مشخص بر آن قرار می گیرد.
قالي هاي اصيل کردستان به ويژه سنندج از نوع يک پود ضخيم است که به نظر مي رسد استفاده از يک پود در بافت قالي متاثر از دست بافته هايي چون گليم ، گبه و ... باشد . ولي امروزه در بافت قالي ها از هر نوع پود استفاده مي شود .
دارهاي مورد استفاده در مناطق شهري عمودي و از نوع ثابت است . رج شمار فرش هاي قديمي سنندج بين 15 و حداکثر 25 متغيير بوده اند . اگر چه در معدود نمونه هاي نفيس و منحصر به فرد رج شمارهاي بالاتر نيز ديده شده ، اما قالي هاي امروز سنندج داراي رج شماري بين 25 تا 35 هستند .
يکي از ويژگي هاي بارز قالي هايي سنندج، پرزهاي کوتاه آن است که معمولا پرداخت و قيچي آن در زمان بافت صورت مي گيرد.
با وجود آنکه گره نامتقارن در ميان اهل فن به "گره فارسي" و يا "گره سنه" (نام قديمي آن شهر) معروف است ، با اين حال فرش هاي سنندج با گره اي از نوع متقارن و يا به عبارتي گره ترکي بافته مي شوند . بکارگيري الياف کاملا تابيده شده توسط قاليبافان موجب شده که گره هاي فرش آنان در پشت فرش به خوبي ديده شو د . تمايل بافندگان در نوع بافت بيشتر به قالي هاي "لول بافت" است.
طرح هاي رايج