دانلود مقاله در مورد فضايل اخلاقي 95 ص

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 103 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏چكيده

‏مقدمه

‏فضايل اخلاقي
‏اخلاص‏ علي اصغر الهامي نيا- غلامعباس طاهر زاده - اخلاق عبادي، ‏ص43‏، ‏سايت تبيان
‏اخلاص به معني ‏«‏خالص ‏كردن، ويژه كردن، ارادت صادق داشتن ...‏»‏ است‏. ‏ لغت نامه دهخدا، ذيل لغت اخلاص.
‏ب‏ر اساس اين معني، مخلص كسي است، كه طاعات عبادات و ‏تمامي اعمال صالح خود را از هرگونه آلودگي و آميختگي به غير خدا خالص كرده ، انگيزه ‏اي جز تقرّب به درگاه خدا ندارد. از اين رو، فقط به او دل مي بندد و تعريف و تكذيب ‏ديگران، در نظرش يكسان است و هدف از عبادت، جلب رضايت خالق است نه كس ديگر.
‏حضرت علي ـ عليه السلام ـ در اين باره فرمود:
‏«‏العبادة الخالصه أن لا يرجو ‏الرّّجل إلاّ ربَّهُ، و لا يخاف إلا ذنبه‏»‏ ‏. ‏ شرح غرر الحكم، ج 2، صفحه‌ 144.
‏عبادت خالص آن است كه مرد جز به پروردگارش اميدوار نبوده ‏و جز از گناه خويش نهراسد.
‏امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
‏«‏لا يصير ‏العبد عبداً خالصاً لله عزََّوجلَّ حتّي يصير المدح و الذَّمُّ عنده سواء ً...‏»‏ ‏. ‏بحارالانوار، ج 73، صفحه 294.
‏انسان، بنده خالص خداي بزرگ نمي ‏شود تا اينكه تعريف و تكذيب (ديگران) در نظرش يكسان باشد.
‏ارزش و اهمّيّت اخلاص
‏اخلاص، معيار ارزش عبادت، مقامي از مقامات مقرّبان الهي و هدف دين است. هر كس ‏آن را يافت، موهبتي الهي نصيبش گشته كه به وسيله آن به مقامات بزرگي خواهد رسيد. ‏چرا چنين نباشد، در حالي كه خداوند متعال، بندگانش را به آن امر كرده، مي فرمايد:
‏«‏فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ‏»‏ ‏. ‏غافر (40)، آيه 14
‏خدا را بخوانيد، در حالي كه تنها ‏براي او در دين اخلاص مي ورزيد، اگر چه كافران را ناخوش آيد.
‏در سخنان پيشوايان ‏معصوم، تعابير گوناگوني، از قبيل بهترين عبادت، ثمره عبادت، غايت دين، عبادت ‏مقرّبان الهي و مانند آن دربار فضيلت اخلاص آمده است. در اهميت اخلاص همين بس كه ‏شرط قبولي عمل است و اگر در عملي موجود نباشد، بي هدف و بي نتيجه خواهد بود. از اين ‏رو، علي ـ عليه السلام ـ فرمود:
‏«‏من لم يصحب الإخلاص عمله لم يقبل‏»‏ ‏. ‏شرح غررالحكم، ج 5، صفحه 418.
‏عمل هر كس كه با اخلاص همراه نباشد، قبول ‏نمي شود.
‏مراتب اخلاص
‏خالص كردن و پاكيزه نمودن عمل از غير خدا مراتبي ‏دارد. هر چه درجه اخلاص بيشتر باشد، عمل ارزش بيشتري نزد خدا پيدا مي كند، به هدف و ‏مقصد نزديك‌تر شده و شخص را زودتر به كمال مطلوب خود مي رساند و هر چه درجه اخلاص ‏كمتر باشد، به همان اندازه از ارزش عمل كاسته شده و شخص از كمال مطلوب باز مي ماند ‏و از اين رهگذر درجات مؤمنان در نزد خدا متفاوت خواهد بود، چنانچه پيامبر اكرم ـ ‏صلي الله عليه و اله ـ فرمود:
‏«‏بالإخلاص تتفاضل مراتب المؤمنين‏»‏ ‏. ‏ همان، ج 3، صفحه 217.
‏درجات مؤمنان به وسيله اخلاص برتري مي ‏يابد.
‏اينك براي رعايت اختصار، سه مرتبه از مراتب اخلاص را ذكر مي كنيم‏ ‏. ‏ر. ك: جامع السعادات، ج 2، صفحه 402، داوري؛ پرواز در ملكوت، ج 2، صفحه 80 ـ 81.
:
‏الف ـ خالص كردن عمل، به دليل ‏ترس از عذاب روز قيامت،‌ كه گرچه عمل مخلصانه است، اما اين نوع عبادت، عبادت بردگان ‏است.
‏ب ـ اخلاص در عمل، براي رسيدن به بهشت و آنچه در آن است مثل حورالعين، ‏قصرهاي بهشتي و مانند آن؛ كه اين گونه مخلصانه عمل كردن نيز روشن اجيران است.
‏ج ‏ـ تصفيه عمل از هر نوع شايبه اي، اعم از طمع به بهشت، ترس از جهنم، رضاي مخلوق و ‏جلب قلوب آنها، طمع به مقاصد دنيوي و مانند آن، كه فقط منظور رضايت خداست.

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 4306 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 103

حجم فایل:117 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل