دانلود مقاله در مورد خود پنداره افژول 55 ص

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 59 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏1


‏ ‏ ‏ (‏مقدمه‏ و‏بيان مسئله‏)
‏1
‏3
‏مقدمـه:
‏انسان موجودي است كه در اجتماع بدنيا مي آيد و همين دنيا آمدن يعني با چند نفر زيستن و اجتماعي شدن . او ارزشها ، ملاكها و رفتارها را ياد مي گيرد و اين روند برايش مزايايي دارد ، ليكن نكته مهم اينجاست كه اين روند هميشه ارمغان آور نيست . ارتباطات ، محيط ، فرهنگ ،خانواده و ... همه دست به دست هم داده و چرخه اي ايجاد مي كند كه بصورت اختلال در شخصيت1- personality
‏ خودنمايي مي كند ( كريمي ، 1372 ) . ويژگيهاي شخصيت آدمي تحت تاثير عوامل زيستي، ارثي و محيطي است . تجارب مشترك در يك فرهنگ ،خرده فرهنگ و تجارب مختص فرد در تعامل با آمادگيهاي فرد ، شخصيت را شكل مي دهند ( اتكينسون ، هيلگارد، 1369 ) . از ديدگاه شامبياتي ( 1371 ) يكي از ابعاد شخصيت ، شخصيت ضد اجتماعي2- Antisocial Personality
‏ است كه نه تنها براي فرد معضل است كه يكي از معيارهاي بزرگ جامعه محسوب مي شود . افرادي كه داراي چنين شخصيتي هستند ، مي توانند دچار انحراف اجتماعي‏ 3- Social Deviation ‏
‏ و بزهكاري‏ 4-Delinquency
‏ گردند .
‏بزهكاري قدمتي برابر حيات آدمي دارد و تنها به دنياي امروزي اختصاص ندارد بطوريكه در غارها و مقبره هاي مصري جملاتي مبني بر عدم اطاعت فرزندان از والدين مشاهده شده است و جوامع بشري نيز از ديرباز روياي دست يافتن به جامعه اي آرماني را در سر مي پرورانده اند و در اين راستا علوم مختلف ايجاد شد و زندانها ، ندامتگاهها و كانون هاي اصلاح و تربيت ساخته شد و اينچنين تلاش براي شناسايي شخصيت بزهكارانه ادامه يافت ( كواراسوس ، 1367 ) . شخصيت بزهكارانه كه با انحراف اجتماعي خود را نشان مي دهد مي تواند يكي از روندهاي شكل گيري غير عادي يك شخصيت باشد و لزوما نيز با انحراف اجتماعي نيست و مي تواند پنهان نيز باشد .
‏شولت مشكلات رفتاري بزه ديدگان را در دو گروه سندرم طبقه بندي مي كند . اولين گروه آن دسته از رفتارهايي را شامل مي شود كه توسط دنياي بيروني تعيين شده و به بزه ديدگاني تعلق دارد كه نه به خاطر شخصيت بزهكارانه كه بعلت شرايط خاص محيطي و بيشتر بصورت اتفاقي و يا درگيري قانوني ، بزهكار شناخته شده اند . دومين گروه شامل رفتارهايي مي شود كه توسط خود شخص و دنياي دروني او تعيين شده و به بزه ديدگاني تعلق دارد كه بزهكاري در آنها نهادينه شده و در شكل گيري شخصيت آنها اختلال وجود داشته و بزهكاري براي آنها يك صفت است و منشا عمده رفتاري آنان دروني است نه بيروني(رپوی لا،1992). آنچه كه در اين دو گروه براي نگارش مهم است ارزيابي گروه دوم است و جالب آنكه تفكيك بين اين دو گروه در تمامي مراحل شناخت ، ارزيابي ، درمان و يا مراحل قضايي قانوني بسيار مهم است درحاليكه ديده مي شود اين دو گروه به يك عنوان بزهكار شناخته مي شوند و تحقيقات نيز با انجام پرسشنامه هايي به كشف و توصيف علل مي پردازند كه شايد بتوان تمامي آنها را در دو عامل فردی (جسمی و ذاتی،اختلالات روانی،اختلاالت شخصیت و اکتسابی)و عامل عمومی(محیط اجتماعی ،جغرافیایی،اقتصادی و سیاسی) خلاصه نمود.ليكن كمتر به شناسايي ، تشخيص و جداسازي پرداخته شده است درحاليكه روند حمايت ، درمان ومسايل قضايي دو گروه پس از شناسايي كاملا متفاوت است .
‏1
‏3
‏هر علمي بطور كلي از يكسري مفاهيم يا سازه هاي نظري و رابطه اي بين اين مفاهيم تشكيل مي شود ، اما واقعيت آن است كه تا وقتي كه مفاهيم نظري قابل اندازه گيري يا كمي شدن نباشد ، كشف قوانين و روابط علمي بمنظور پيش بيني پديده ها امكان پذير نيست ( براهني ، 1371 ) . شخصيت بزهكارانه و انحرافات اجتماعي ناشي از آن نيز نمي تواند خارج از اين اصل مورد تفحص قرار گيرد . بنابراين اندازه گيري5-Measuremen
‏ و ارزيابي اين نوع شخصيت گام اول تبيين علمي بزه ديدگان است . مرحوم براهني (1371 ) از قول لرد كلوين مي گويد :"اگر بتوانيد آنچه را كه درباره اش صحبت مي كنيد ، اندازه بگيريدو آنرا بصورت كمي بيان كنيد ، ميتوانيد مدعي باشيد كه درباره آن چيزي مي دانيد ‏“‏ .
‏جهت اندازه گيري شخصيت از آزمون هاي متفاوتي استفاده مي شود كه پر استفاده ترين آنها پرسشنامه شخصيتي است. در ايران نيز براي شناخت هرچه بيشتر شخصيت بزه ديدگان ، از آزمون هاي شخصيتي زيادي استفاده شده است كه به وضوح در پايان نامه ها و تحقيقات انجام شده در اين خصوص ملاحظه مي شود . اين آزمونهاي استفاده شده يا از نوع خودساخته بوده و يا از پرسشنامه هاي شخصيتي كمك گرفته شده است . ليكن نكته مهم اينجاست كه شخصيت بزهكارانه و انحرافات اجتماعي مربوطه متاثر از فرهنگ اجتماعي هر كشوري است ، بنابراين شخصيت بزه ديدگان ايراني نيز با خصوصيات و شرايط فرهنگي ‏–‏ اجتماعي كشور ايران گره خورده است و بعلت همين ارتباط تنگاتنگ است كه براي شناخت و ارزيابي شخصيت بزه ديده ايراني بايد از يك آزمون كاملا تخصصي بزهكاري و با نمرات هنجار ايراني استفاده شود درحاليكه ابزارهاي استفاده شده در اكثر تحقيقات مربوطه داراي نمرات هنجار ايراني نبوده و يا اصلا عمومي بوده و بصورت تخصصي به بزه ديدگان اختصاص نداشته است .
‏دراين تحقيق تلاش‏ گ‏ر‏ديد‏ه‏ ‏که ‏رابطه خودپنداره‏،‏ بر‏بزهکاری جوانان ونوجوانان کانون اصلاح وتربیت‏ ‏اهواز‏ را ‏با استفاده از‏ تست ‏خود پنداره ‏راجرز‏که ‏در‏ ‏دو‏فرم (الف و ب) مي باشد ‏بررسي‏ نماید‏.‏در اين فصل موضوع تحقيق،بيان مسئله،اهميت فايده تحقيق،‏هدف تحقيق،فرضيه ها و تعارف مفاهيم واژه ها عنوان ‏میشود.
‏بيان مسئـله:
‏در پي جوابگويي به اين سوال هستيم كه آيا‏رابطه‏ خود پنداره ‏بر بروز بزهکاری ‏نرمال و طبيعي است يا اينكه خود پنداره آنها طبيعي و ضعيف است .البته اين مقايسه با ‏جوانان ونوجوانان بزهکار‏انجام مي گيرد يعني اينكه خود پنداره در ‏جوانان ونوجوانان بزهکاربررسی‏ مي شود و اگر اختلاف معني داري ملاحظه شود قضيه را دنبال مي كنيم كه آيا اختلاف ناشي از
‏1
‏4
‏خودپنداری ‏يا متغير ديگري است و اگر اختلاف معني دار نبوده پس ‏بزهکاری ‏در خود پنداره تاثيري نداشته است در توضيح بيشتر خود پنداري به معناي نگرش ادراك و برداشتي است كه شخص از خود دارد . محور اصلي اين پندار عبارت است از نام شخص ، احساسش نسبت به اندام و بدن خود، تصور كل بدن ،‏ ‏جذبيت و من، در اين تحقيق متغيري است كه به وسيله مقياس خود پنداري را جرز سنجيده مي شود.
‏اهميت و فايده تحقيق:
‏با توجه به شواهد و تحقيقات به عمل آمده و تجارب مي بينيم كه كودكان از لحاظ توانائيهاي ذهني يكسان نيستند و هر يك از آنان نيازمند روش و برنامه آموزش‏ي خاص هستند در اين تحقيق‏ جوانان ونوجوانان بزهکاری‏ ‏كه از نظر استعداد و توانائيهاي ذهني در سطح بالاتري هستند مد نظر قرار گرفته اند و از روشهاي آموزشي كه براي آنان به كار مي برند‏.‏ توجه شده است بدين ترتيب كه ‏جوانان ونوجوانان بزهکاری ‏كه ‏استعداد بالائی ‏دارند چگونه خودپنداره اي دارند.آيا خود پنداره نرمال دارند يا بر عكس خود پنداره اي غير طبيعي و ضعيف دارند و اگر اثبات شود كه خود پنداره ضعيف دارند به بياني ديگر نسبت به توانائيهاي خود با نظري منفي مي نگرند‏.‏ و تفكر آنان بين آنچه كه هستند‏،‏ و آنچه كه بايد باشند‏،‏ خيلي فاصله باشد‏.‏پس در پي آن باشيم كه ‏روش مناسبی انتخاب ‏كنيم .اين هدف از آنجا منشاء مي شود كه عده اي معتقدند عوارض منفي‏ از جمله ناسازگاريهاي رفتاري و‏اجتماعي ‏ناشی ‏خودپنداری فردنسبت به خوداست‏.‏واگراين عوارض منفي در‏واقع عوارض ‏ناشی ازخودپنداری ‏هستند‏. ‏ميخواهيم در‏ي‏ابيم‏،‏ومطمئن شويم‏،‏ كه ازخودپنداره غير طبيعي و‏ضعيف آنان منشاء مي شود يا نه ؟
‏هدف تحقيق:
‏هدف كلي ما اين است‏ ، ‏كه‏ به‏ رابطه‏ ‏بين‏ ‏بزهکاری ‏با خود پنداره برسيم‏،‏ و در جاي مناسب بررسي شيوه هايي از تعليم و تربيت و نيز كشف راههايي است‏ . ‏كه بهترين الگوها را براي رشد فردي و اجتماعي كودكان فراهم مي آورد و از آنجا كه اهميت هر تحقيقي در ميزان ميل به اهداف واقعي آن مستتر است لذا به اميد دستيابي به اهداف كلي و اختصاصي در تحقيق مذكور سعي مي كنيم پيرو واقعي علم و تحقيق باشيم .
‏فرضيه ها:
‏بررسي رابطه خود پنداره‏ با ‏بزهکاری ‏جوانان ونوجوانان‏،
‏روابط ‏بين خود پنداره بالا و ‏بروز بزهکاری ‏جوانان ونوجوانان‏،
‏روابط ‏بين خود پنداره پايين و‏ بروز بزهکاری‏ ‏جوانان ونوجوانان‏،
‏سئولات تحقیق:
‏1-‏ ‏آیا بین‏ خود پنداره ‏و‏بزهکاری جوانان ونوجوانان‏ ‏رابطه‏ ای ‏وجود دارد ‏؟

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 3962 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 59

حجم فایل:80 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل