تحقیق پرستش

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 40 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ریشه و تعریف واژه‏ پرستش
‏عبادت از ریشه «عَبَدَ» و به معنای پرستش و اطاعت خاشعانه و نهایت خضوع است. از ریشه عبد دو ‏مصدر‏ عبودیت و عبادت مشتق شده‌است. این دو واژه در ‏عبری‏ و ‏عربی‏ کاربرد داشته و معنی همسان دارد.
‏ابوعلی سینا‏ گفته‌است::: العباده هی غایه الخضوع و التذلّل (عبادت نهایت خصوع و فروتنی است). ‏مرتضی مطهری‏ در تعریف عبادت می‌گوید: پرستش آن حالتی است که در آن انسان یک توجهی می‌کند که از ناحیه ‏باطن‏ خودش به آن حقیقتی که او را آفریده‌است و خودش را در قبضه قدرت او می‌بیند، خودش را به او نیازمند و محتاج می‌بیند. در واقع سیری است که انسان از ‏خلق‏ به سوی ‏خالق‏ می‌کند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از ‏نیازهای روحی‏ بشر است.
‏پرستش در ‏ادیان ابراهیمی
‏عبادت و پرستش در سه دین ابراهیمی ‏یهودیت‏، ‏مسیحیت‏ و ‏اسلام‏ به عنوان یک اصل جدایی ناپذیر برشمرده می‌شود که در هر سه ‏دین‏ به عنوان یکی از اولویت‌ها بر آن تأکید شده‌است. این تأکید به حدی است که در آرمان و هدف ‏بعثت‏ ‏موسی‏(ع) آمده که او مأمور شده بنی‌اسرائیل را برای عبادت خداوند از ‏مصر‏ بیرون ببرد. قرآن نیز اولین دعوت ‏پیامبر‏ را دعوت به ‏توحید‏، عبادت خدا و دوری از شرک ذکر می‌کند. ادا کردن عبادت در زندگی انسان با آغاز خلقت بوده به طوری که اولین عبادت به صورت قربانی در ‏تورات‏ و ‏قرآن‏ در مورد دو پسر ‏آدم‏(ع) (‏قابیل‏ و ‏هابیل‏) ذکر شده‌است. عبادت در طول زمان، صورت‌های مختلفی به خود گرفته‌است. عبادت به معنی اخص آن عبارت است از عبادات
‏شریعت‏ که در ‏شریعت یهود‏، عمدتاً به ‏قربانی‏، ‏عشریه‏، ‏روزه‏، ‏اعیاد‏ و ‏نماز‏ و در ‏شریعت اسلامی‏ عمدتاً به ‏نماز‏، ‏روزه‏، ‏زکات‏ و ‏حج‏ اطلاق می‌شود.
‏پرستش در ‏یهودیت
‏عبادت از منظر کتب ‏عهد قدیم‏، اطاعت کامل و محض خداوند می‌باشد چنانچه در «‏اول تواریخ‏» آمده:
‏حال ای پسر من ‏سلیمان‏، بکوش تا خدای اجداد خود را بشناسی و با تمام دل و جان او را بپرستی و خدمت کنی. ‏خداوند‏ تمام دل‌ها را می‌بیند و هر فکری را می‌داند. اگر در جستجوی خداباشی، او را خواهی یافت، ولی اگر از او برگردی، تو را تا ابد ‏طرد‏ خواهد کرد.
‏در ‏مزامیر‏ نیز آمده‌است که: خداوند را با تمام دل خود، در مجلس راستان و میان قوم او ستایش خواهم کرد. اطاعت در عهد قدیم شامل اطاعتی می‌شود که از روی میل و رغبت است. و عبادت مختص خداوند بوده و برای غیر ‏خدا‏ سزاوار نمی‌باشد و تنها اوست که شایسته عبادت است. در ‏یهودیت‏ حتی جنگ هم در راستای عهد خداوند عبادت است. در یهودیت آمده‌است: خداوند، جان پناه من است، او صخره من است و مرا نجات می‌بخشد. خدایم صخره محکمی است که به آن پناه می‌برم. او همچون سپر از من محافظت می‌کند. به من پناه می‌دهد و با قدرتش مرا می‌رهاند. او را به کمک خواهم طلبید و از جنگ دشمنان رهائی خواهم یافت. ای خداوند بزرگ تو شایسته پرستش هستی. (‏مزامیر‏ ۱۸:۲-۳)
‏پرستش در ‏مسیحیت
‏خداوند، در یهودیت خدائی است مهربان و ‏بخشنده‏ که پناهگاه و محل انس و ‏امنیت‏ است برای مردم زمانه، و همه چیز با او معنا پیدا می‌کند امّا در ‏عهد جدید‏ خداوند معنای عمیقتر و باشکوه‌تر دارد. از دیدگاه ‏مسیح‏ خداوند را باید با تمام قلب و جان دوست بدارید و این اولین و مهم‌ترین دستور خدا است. ‏ایمان‏ و عبادت در مسیحیت به دو معنای دوست داشتن خداوند با تمام ‏قلب‏ و ‏جان‏ و محبت و خدمت به مردم به کار رفته‌است. امّا در مسیحیت از آنجائی که باور عهد جدید بر آن است که ‏عیسی‏ ‏پسر خداوند‏ است، عبادت هم شامل خداوند آسمانی می‌شود و هم خداوندی که ‏جسم‏ شد؛ یعنی مسیح. پس پرستش و عبادت خداوند، بدون اطاعت و پرستش مسیح غیر ممکن است. مسیح چهره دیدنی خدای نادیده‌است. او فرزند خداست و بر تمام موجودات برتری دارد. در واقع هستی به وسیله عیسی مسیح به وجود آمده‌است....... (کولسیان ۱:۱۵-۱۹)
‏پرستش در ‏اسلام
‏روشهای صحیح و کاربردی ‏عربی‏ نشان می‌دهند که عبادت، نوعی از خضوع در نهایت درجه آن و ناشی از ‏دریافت قلبی‏ نسبت به عظمت و سلطه ‏معبود‏ است. برای عبادت دو چیز لازم است: اول: پایبندی به آنچه خداوند به صورت ‏امر و نهی‏ و ‏حلال‏ و ‏حرام‏ ‏تشریع‏ نموده و توسط ‏پیامبران‏ ابلاغ گردیده‌است. این امر به عنصر اطاعت و خضوع در برابر خدا عینیت می‌بخشد. کسی که از پذیرش فرمان خدا سرپیچی کند و از پیروی راه و پایبندی به ‏شریعت‏ او ‏استکبار‏ ورزد، بنده و پرستش کننده خدانیست؛ هر چند او را خالق و روزی دهنده خود بداند و بدین امر اعتراف کند، چنانچه مشرکان
‏عرب‏ هم چنین ادعایی داشتند.
‏دوم: پایبندی او، از دل سرشار از محبت خدا برخیزد؛ زیرا در هستی، چیزی دوست داشتنی‌تر از خدا وجود ندارد. برای اینکه او صاحب فضل و احسان است و انسان را که چیزی نبود به وجود آورد و آفرید. اساس محبت خداوند متعال، آگاهی از فضل، نعمت، نیکی، رحمت، احساس جمال و ‏کمال‏ اوست. اگر کسی احسان را دوست دارد، صاحب احسان اوست و اگر زیبائی را دوست دارد، مصدر زیبائی اوست و اگر کسی طالب کمال است، کمال حقیقی اوست و اگر کسی خود را دوست دارد، بداند که آفریننده و پدید آورنده‌اش خداوند می‌باشد. کسی که خدا را بشناسد، او را دوست دارد و به اندازه درجه شناخت خویش، نسبت به او محبت پیدا می‌کند. به همین دلیل محبت ‏محمد‏ نسبت به خداوند، از همه بیشتر بود؛ زیرا ‏معرفت‏ بالاتری نسبت به خدا داشت.
- ‏علم ( science)
‏محصول مواجه خاصي از آدمي با جهان ( ‏طبيعت و انسان) و دين محصول مواجهه انسان با امر قدسي (the Holy, the Sacred, ) ‏به ‏حساب مي آيند. از اين رو، هم علم و هم دين را مي توان در دو حوزه به بررسي نشست : ‏ساحت حضوري ( تجربه ، experience ‏و ساحت حصولي ( تعبير، interpretation . ‏اين دو ‏حوزه البته مربوط به دو حوزه از آدمي هستند كه در يك حوزه، معرفت و شناخت آدمي قرار ‏دارد و در حوزه ديگر، ساحت وجودي انسان رخ مي نمايد. ارتباط انسان با خود و ديگري ‏ابتدا در حوزه وجودي آدمي صورت مي گيرد و پس از وقوع اين تجربه است كه انسان، آن را

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3986 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:55 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل