تحقیق بررسي وضعيت كودكان خياباني30 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 28 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
بررسي وضعيت كودكان خياباني
مقدمه
گسترش شهرنشيني، نرخ بالاي بيكاري جوانان و تورم، به تدريج فشارهايي را بر ضعيفترين اعضاي جامعه يعني زنان و كودكان وارد ميآورد. در مورد پديده بچههاي خياباني، كودكان معلول، فرزنداني كه سرپرست خانواده هستند، كار كودكان و كودكآزادي اطلاعات محدودي دست است. همانند ساير كشورها، معضل كودك آزاري، به تدريج مورد شناسايي قرار ميگيرد. قوانين ايران حداقل سن استخدام و شرايط استخدام افراد كم سن و سال را تعيين كرده است. در عمل، اما كودكاني كه بيرون از حيطه نظارت رسمي و در مشاغل سازمان نيافته بكار اشتغال دارند و اين به معني باز ماندن آنان از تحصيل است.
با توجه به مسير تجارت مواد مخدر كه از ايران ميگذرد، حمايت از كودكان در برابر استعمال غيرقانوني و خريد و فروش مواد مخدر به تدريج به صورت يك مساله درميآيد. افزايش اعتياد به مواد مخدر ممكن است به افزايش ميزان ابتلاً به ويروس ايدز منجر و به يك معضل تبديل شود.
ايران قوانين جداگانهاي براي نوجوانان معارض ندارد. امكانات موجود براي اين نوجوانان معمولاً ناكافي به نظر ميرسند. به طور سنتي، اكثر موسسات تربيتي و اصلاحي، ماهيتي تنبيهي داشتهاند، اما در حال حاضر آگاهي بيشتري نسبت به نياز به اتخاذ روش انساني و مثبت در بازپروري كودكان مشاهده ميشود.
بررسيهاي جديد و روشهاي مشاركتي، بينش بهتري را در مورد مسائل و نظرات نوجوانان، كودكان مقيم مراكز بازپروري، بچههاي خياباني و ساير كودكاني كه بايد از برنامههاي مبتني بر حقوق كودك برخوردار شوند، فراهم ميآورند. برگزاري جلسات نظرخواهي با ساير همكاران برنامههاي توسعه و گروههاي ذيربط منجر به ظهور نوعي تفاهم در مورد اولويتها شده و وحدت نظر جديدي را پديد آورده است.
بيش از 97 درصد از كودكان بين 6 و 10 سال در مدارس ابتدايي ثبتنام ميكنند و بيش از 90 درصد از آنان دوره ابتدايي را به پايان ميرسانند. قرار است لايحهاي به مجلس تقديم ود كه به موجب آن آموزش ابتدايي تا 9 سال تحصيلي اجباري گردد. با اينكه آموزش ابتدايي رايگان است، بسياري از خانوادهها بايد هزينههاي گزافي را براي خريد لوازم التحرير، روپوش مدرسه، خوراك دانشآموزان و رفت و آمد به مدرسه تقبل كنند. اين امر يكي از دلايل اصلي نفرستادن كودكان و غالباً دختران به مدرسه تلقي ميشود.
فصل اول
طرح تحقيق
در گستره تاريخ از بدور تشكيل نخستين واحد اجتماعي، انحرافات اجتماعي به چشم ميخورد تا جايي كه ميتوان چنين پنداشت كه آسيبهاي اجتماعي، با زندگي اجتماعي بشر عجين شده در پوشش تاريخي با توجه به شرايط و موقعيتهاي مكاني و زماني انواع مختلفي از رفتارهاي مجرمانه و بزهكارانه و حالات غيراخلاقي پديدار است.
اهميت و ضرورت تحقيق
افزايش رو به تزايد جمعيت در دو دهه گذشته، ساخت جمعيتي كشور ما را دگرگون نموده و اين امر آسيبپذيري هرچه بيشتر نوجوانان و جوانان ما را به لحاظ جمعيتي جوان چندين برابر نموده است. گسترش شهرنشيني، نرخ بالاي بيكاري جوانان و تورم به تدريج فشارهايي را بر ضعيفترين اعضاي جامعه يعني زنان و كودكان وارد ميآورد.
نگراني و علاقه نسبت به مطالعه اين پديده و كشف علل و عوامل آن، شتاب فزايندهاي دارد و زيانهايي كه به جامعه وارد ميشود، اين مشكل را از ديرباز گريبانگير ما بوده، اما مسئولين در حل اين مشكل، توفيق كمي داشتهاند. تحقيق حاضر با توجه به اهميت مساله و با درنظر گرفتن همه محدوديتها، براي شناخت بيشتر عوامل اين پديده طرحريزي شده است.
اهداف تحقيق
هدف از تحقيق، رسيدن به جواب مسائل و مشكلات از طريق علمي است. هدف اساسي اين تحقيق، شناخت ديدگاههاي بچههاي خياباني نسبت به عوامل زمينهساز گرايش به انحرافات اخلاقي بزهكاري و .... و تهيه پرسشنامه به منظور شناسايي بيشتر اين كودكان، كشف عوامل و علل اين معضل و انعكاس عوامل مربوط به ادارات و نهادهاي مربوطه جهت استفاده از امكانات و توان آنها در رفع و تعديل اين معضلات و شناخت عوامل خانوادگي و ... ميباشد.
ارائه فرضيه
فرضيه عبارت است از تصور، حدس منطقي يا احتمالاتي درباره نتايج تحقيق، تحقيق حاضر جهت پاسخ به اين پرسش طرحريزي و اجرا شده است كه چه عواملي در ايجاد و گسترش اين معضل دخالت دارد كه در اين راستا چند فرضيه تنظيم و تدوين شده است:
آيا بين ويژگيهاي خانوادگي با معضل پديده كودكان خياباني رابطه وجود دارد؟
آيا بين عوامل شخصيتي و رواني كودكان و نوجوانان با بزهكاران اخلاقي رابطه وجود دارد؟
آيا بين عوامل محيطي و اجتماعي با اين معضل رابطهاي وجود دارد؟
آيا بين دختران و پسران، اين ميزان متفاوت است؟
عوامل موثر بر ايجاد اين پديده چه ميباشد؟
روش تحقيق
جهت كسب اطلاعات مورد نياز در اين تحقيق از روشهاي زير استفاده شده است:
روش كتابخانهاي؛
استفاده از منابع؛
گزارشها؛