تحقیق ايران در حاشية توسعه نايافتگي و پاسخهاي ايراني 37 ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 42 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏ا‏يران در حاشيه
‏توسعه‏ نايافتگي و پاسخ ‏ها‏ي ايراني
‏• از لابه لاي اين همه قيل و قال تاريخي، آن چه اهميت فراوان دارد و نمي توان از ذکر آن پرهيز کرد، نقشي است که اسلاف لايه هايي از روشنفکران ايران (به تعبير خودشان روشنفکران ديني) در شکست مشروطه و ابتر ماندن فرآيند توسعه و مدرنيزاسيون در ايران ايفا کردند. به باور من اهميت اين انسان هاي دوزيست در سترون کردن جنبش هاي تحول خواه و نوجوي وطني، به مراتب از مهندسان مسلمان جواني که نيکفر تصوير کرده است، بيشتر است ...
‏اخبار روز: http://www.iran-chabar.de/‏
سه‌شنبه  ۴ بهمن ۱٣٨۴ -  ۲۴ ژانويه ۲۰۰۶
‏در‏ مفهوم توسعه
‏در‏ انگاره ي سيستم ها، فرآيند توسعه با تفکيک و تمايز زيرسيستم ‏ها‏ و نيز خودبسندگي در آن ها تعريف و مشخص مي شود. به عبارت ديگر، توسعه فرآيندي ‏است‏ که چنانچه در تقدير تاريخي جامعه اي بگنجد، مي تواند به تفکيک و تمايز پهنه هاي ‏مختلف‏ جامعه (هم چون پهنه ي قدرت، فرهنگ، هنر، ورزش، اقتصاد، دين، دانش، ... و دست
‏2
‏آخر‏ پهنه ي زندگي فردي) و نيز استقلال آن ها بينجامد. در اين چشم انداز، توسعه ‏مفهوم‏ي مثبت و مدرن است که از طريق توليد و انباشت اطلاعات (عقلانيت تکنولوژيک و ‏عقلان‏يت دمکراتيک) عمل مي کند و مي تواند از طريق تحول در سيستم (ارگانيزه شدن، ‏خودبسندگ‏ي و مينياتوريزه شدن)، به پيشرفت و کارآمدتر شدن آن کمک کند.
‏برخ‏ي توسعه ‏را‏ به درون زا و برون زا تقسيم کرده اند و به نظر، منظورشان اين است که در توسعه ي ‏درون‏ زا فرآيند توسعه در و از درون خود جامعه شروع مي شود، و چنان چه غير از اين ‏باشد،‏ توسعه برون زا خواهد بود. در تکميل اين ادعا به مدل هايي هم چون کره ي جنوبي، ‏تا‏يوان و هنگ کنگ به عنوان نمونه هايي از فرآيند توسعه ي برون زا و به مدل هايي چون ‏امر‏يکا، انگليس و هند به عنوان نمونه هايي از توسعه ي درون زا اشاره مي شود.
‏اما‏ ‏در‏ عين حال مي توانيم توسعه را به توسعه ي فعال يا پيشرو و توسعه ي غير فعال يا پس ‏رو‏ نيز تقسيم کنيم. در اين ترمينولوژي، منظورمان از توسعه ي پيشرو آن است که فرآيند ‏توسعه‏ بدون وجود يک، يا چند "ديگري" توسعه يافته (الگو) در حال تجربه است، در حالي ‏که‏ در توسعه ي پس رو، يک يا چند ديگري توسعه يافته وجود دارد. مدل هايي چون امريکا
‏3
‏و‏ اروپا نمونه هاي از توسعه ي پيش رو هستند و مدل هايي چون کره ي جنوبي و هند نمونه ‏ها‏ي از توسعه ي پس رو.
‏با‏ اين دو تعريف و به کمک انگاره ي سيستم ها، فرآيندهاي ‏توسعه‏ را در پهنه هاي مختلف مي توان به ۴ دسته ي متمايز تقسيم و تفکيک کرد:
‏۱- ‏فرآ‏يندهاي توسعه ي درون زا و پيش رو.
‏۲- فرآيندهاي توسعه ي درون زا و پس ‏رو‏.
‏۳- فرآيندهاي توسعه ي برون زا و پيش رو.
‏۴- فرآيندهاي توسعه ي برون زا و ‏پس‏ رو.
‏از‏ اين منظر به باور من، کشورهاي (سيستم ها) مختلف در پهنه ها (زيرسيستم ‏ها‏) ي مختلف از مدل هاي توسعه اي متفاوتي ممکن است برخوردار باشند. براي مثال و به ‏طور‏ مشخص پهنه ي ورزش ? به ويژه فوتبال- در کشورهاي در حال توسعه يا توسعه نايافته - و حتي بسيار فقير ? ممکن است از شرايط بسيار متفاوتي نسبت به ديگر پهنه ها ‏برخوردار‏ باشد، که يکي از دلايل آن به احتمال، مي تواند امکان بيشتر و آسان تر ‏اعمال‏ استاندارهاي جهاني بر اين پهنه ها باشد. در مقايسه با زير سيستم ورزش، زير ‏س‏يستم هاي ديگر، به علت نبود استانداردهاي جهاني (زير سيستم دين و زير سيستم آموزش
‏4
‏و‏ پرورش)، يا کمبود اين استانداردها (زير سيستم قدرت)، يا وجود مشکلات فراوان براي ‏اعمال‏ آن ها (زير سيستم حقوق و زير سيستم قدرت) از توسعه کمتري ‏برخورداند‏(۱).
‏ ‏
‏توسعه‏ در ايران
‏به‏ باور من، روند مدرنيزاسيون و فرآيندهاي ‏توسعه‏ اي که ايران تا کنون در پهنه هاي مختلف تجربه کرده است، با وجود قيل و قال ها ‏خسته‏ کننده و حتي خودستايي هاي تهوع آوري که برخي ملي گراها و سنتي ها در پي آنند، ‏توسعه‏ اي برون زا و پس رو بوده است. به عبارت ديگر، ايران در فرآيند توسعه جهاني، ‏کشور‏ي حاشيه اي به حساب مي آيد، از اين رو، مدرنيزاسيون و توسعه، در پهنه هاي ‏مختلف،‏ همواره به طور مستقيم يا غير مستقيم در سايه و پيرو گفتمان هاي مسلط مرکز ‏شکل‏ گرفته است. اين گزاره هم در مورد جريان هاي چپ و ليبرال ايراني صادق است، که به ‏طور‏ مستقيم اما با تاخيري قابل درک انعکاس گفتمان غالب مرکز بوده اند، و هم در مورد ‏جر‏يان هاي مذهبي و ملي گرا، که واکنشي انفعالي بوده اند به آن چه در مرکز مي گذرد و ‏از‏ اين نظر بايد آن ها را انعکاس غير مستقيم گفتمان مرکز به حساب آورد. از اين رو،

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4136 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 42

حجم فایل:30 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل