تحقیق اهدا اعضا

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 72 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏فهرست مطالب
‏مبحث‏ ‏اول‏ - ‏تبیین‏ ‏موضوع...........................‏..............................................‏...................ص6
‏مبحث‏ ‏دوم‏ - ‏تحلیل‏ ‏ادله‏ ‏فقهی‏ ‏امکان‏ ‏اهدای‏ ‏اعضا‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏قصاص‏ ‏و‏ ‏اجرای‏ ‏حد....................‏...........................................................‏.....................................................ص7
‏گفتار‏ ‏اول‏ - ‏استدلال‏ ‏مخالفان‏........................................................................................ص7
‏گفتار‏ ‏دوم‏ - ‏دلایل‏ ‏موافقان........................‏...............................................................................‏....................ص9
‏گفتار‏ ‏سوم‏ - ‏اهمیت‏ ‏حفظ‏ ‏جان‏ ‏مومن‏ ‏در‏ ‏اسلام.........‏............................‏............ص10
‏گفتار‏ ‏چهارم‏ - ‏ولایت‏ ‏بر‏ ‏تمامیت‏ ‏جسمانی..........................‏................................‏ص11
3
‏اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه ‏فقه، ‏حقوق و پزشکی
‏پیشگفتار
‏پيوند اعضا تقريباً در همه كشورهاي اسلامي انجام مي‏ ‏شود‏. ‏اين‏ ‏پيوندها‏ ‏عموماً‏ ‏شامل‏ ‏اهداي‏ ‏كليه‏ ‏از‏ ‏سوي‏ ‏نزديكان‏ ‏زنده‏ ‏بيمار‏ ‏است،‏ ‏اما‏ ‏اهدا‏ ‏اعضا‏ ‏از‏ ‏جسد‏ ‏هم‏ ‏رو‏ ‏به‏ ‏افزايش‏ ‏است‏. ‏تأييد‏ ‏معاد‏ ‏جسماني‏ ‏توسط‏ ‏قرآن‏ ‏باعث‏ ‏مشخص‏ ‏شدن‏ ‏بسياري‏ ‏تصميم‏ ‏گيري‏ ‏هاي‏ ‏مذهبي‏ ‏و‏ ‏اخلاقي‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏اجساد‏ شده است. مثله كرد‏ن و نيز سوزاندن جسد به شدت ‏نکوهش‏ شده است. با اين حال، كالبدشكافي، گرچه در كشورهاي مسلما‏ن غيرمعمول است، تحت شرايط خاصي ‏بر‏اي مثال هنگام احتمال وقوع جنايت‏ مجاز دانسته مي‏ ‏شود‏. ‏به‏ ‏طرز‏ ‏مشابهي،‏ ‏بسياري‏ ‏از‏ ‏عالمان‏ ‏مسلمان،‏ ‏پيوند‏ ‏عضو‏ ‏از‏ ‏جسد‏ ‏را‏ ‏مجاز‏ شمرده‏ ‏اند‏.
‏به هر ترتیب، ‏یکی از مسایل رایج در دنیای متمدن و پیشرفته امروزی، مسئله پیوند عضو از یک انسان به انسان دیگر است. در گذشته به خاطر پیشرفت نکردن علم پزشکی این مسئله مطرح نبوده است اما امروزه پیوند قلب از یک جسد یا یک انسان مرده به انسان دیگر‏ ‏ امری عادی است. پیوند کلیه، قرنیه، ریه، پوست و ... از پیوندهای رایج است؛ بنابراین به طورکلی می‌توان گفت: پیوند اعضا در سه حالت ممکن است اتفاق بیفتد
3
‏: 
‏1- ‏پیوند عضوی از اعضای حیوان به انسا‏ن
‏2- ‏پیوند عضوی از اعضای انسان زنده به انسان دیگر
‏3- ‏پیوند عضوی از اعضای انسان مرده به انسان دیگ‏ر
‏مسئله پیوند عضو علاوه بر این که یکی از مسائل قابل بررسی و تحلیل در عالم پزشکی است در عالم فقه و حقوق هم مسئله‌ای بسیار مهم و درخور توجه است‏.
‏این مساله ‏خصوصاً در فقه مسئله با حساسیت زیادی مطرح گردیده است و از آنجا که این عمل به تمامیت جسمانی افراد مرتبط است و دراحکام وظیفه شرع مقدس به انسان و تمامیت جسمانی او به عنوان‏ ‏ خل‏یفه‌الله اهمیت ویژه داده می‌شود‏.‏ ‏ ‏مؤمن قمی، محمد، «پیوند اعضا»، قم، فصلنامه فقه اهل بیت، سال نهم، 1382 ‏، ص 11
‏بنابراین اولین ‏سؤال ‏ی که در فقه با آن مواجه هستیم این است که عمل پیوند عضو، عملی مشروع است یا نامشروع؟
‏ اگر جواب این باشد که پیوند عضو نامشروع است با ‏سؤال ‏ات بعدی مواجه نیستیم‏؛‏ ‏ اما اگر جواب مثبت باشد و عمل پیوند عضو را مشروع بدانیم، در مقابل ‏سؤال ‏‌های زیادی قرار می‌گیریم. در فقه، فقهای جدید در این خصوص اختلاف‌نظر دارند. عده‌ای به استناد این که پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر موجب اضرار به نفس انسان اهداکننده عضو و اذلال نفس او می‌شود، این کار را مجاز نمی‌دانند و در مورد پیوند عضو از انسان مرده به انسان دیگر به دلیل این که موجب مثله شدن میت می‌شود و پیامبر
5
‏ ‏این کار را منع کرده‌اند و همچنین موجب ارتکاب جرم و جنایت بر میت و تأخیر در دفن میت می‌شود، این نوع پیوند عضو را حرام می‌دانند‏.
‏ ‏در مقابل آن دسته از فقهایی که با پیوند عضو مخالف هستند عده‌ای دیگر از فقها قائل به مشروعیت پیوند عضو هستند. چه پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر باشد و چه پیوند عضو از یک انسان مرده به انسان زنده دیگر‏.‏ ‏ همان، ص 13
‏ ‏البته اگر پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان دیگر صورت گیرد باید اهدای عضو به نحوی باشد یا عضو اهدا شده از اعضایی باشد که به‌رغم اهدای آن اهداکننده بتواند بدون آن عضو زندگی کند. این دسته از فقها به استناد قواعد فقهی مانند: قاعده اهم و مهم و احکام ثانویه راه‌حل‌هایی برای مشروعیت پیوند عضو یافته‌اند‏.‏ ‏ سایت ‏سازمان اسلامي علوم پزشكي‏
www.islamset.com
‏در مورد پیوند عضو از جسد، عده‌ای از فقها حتی جسد انسان فوت شده را در اختیار ولی امر مسلمین می‌دانند و معتقدند هر اقدامی که پس از وصیت میت و اذن او جایز باشد انجامش به دستور ولی امر مسلمین و حاکم اسلامی به اعتبار ولایتی که بر مسلمانان دارد جایز است‏.
‏آن چه‏ که در حال حاضر مشهود است این است که پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر امری مرسوم و عده زیادی از فقها با آن موافق هستند و در مورد انسانی که وصیت می‌کند که اعضای بدن او را پیوند بزنند باز این مسئله امری است رایج و فقهای زیادی در مشروعیت آن تردید ندارند

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3719 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 72

حجم فایل:82 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل