تحقیق انواع سازوكار زمانبندي متغير سوپاپها

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏انواع سازوكار زمانبندي متغير سوپاپها
VVT
‏۱. سازوكار تغيير زاويه بادامك
‏زمانبندي متغير‏ سوپاپ‏ از نوع تغيير زاويه بادامك ساده‌ترين، ارزانترين، و متداول‌ترين سازوكاري استكه درحال حاضر مورد استفاده قرار مي گيرد. اساسا اين سازوكار زمانبندي سوپاپها را با تغيير دادن زاويه زمانبندي ميل بادامك تغيير مي‌دهد. به عنوان مثال در سرعت زياد ميل بادامك تنفس به اندازه 30 درجه چرخانده مي‌شود تا ‏سوپاپ‏ هوا زودتر بازشود. اين حركت با استفاده از عملگر هيدروليكي اعمال شده و مقدار جابجايي موردنياز توسط سيستم كنترل الكترونيك موتور مراقبت و تنظيم مي‌شود.
‏توجه داشته باشيد كه سازوكار تغيير زاويه بادامك نمي‌تواند زاويه بازبودن سوپاپ را تغيير دهد و فقط دير يا زود باز شدن ‏سوپاپ تنفس را تغيير مي‌دهد. در نتيجه اگر سوپاپ هوا زود باز شود، زود هم بسته مي‌شود و اگر دير باز شود، ديرهم بسته مي‌شود. همچنين نمي‌تواند كورس بازشدن سوپاپ را نيز تغيير دهد. با اين وجود ساده‌ترين، و ارزانترين شكل سازوكار زمانبندي متغير سوپاپ محسوب مي‌شود. زيرا برخلاف ساير سازوكارها كه براي هر سيلندر يك عملگر مستقل نياز دارد، اين سازوكار براي هر ميل بادامك تنها به يك عملگر هيدروليكي نياز دارد.
‏تغيير پيوسته يا گسسته زاويه ميل‌بادامك
‏ساده‌ترين سازوكار تغيير زاويه بادامك فقط 2 يا 3 نقطه ثابت براي تغيير زاويه دارد، مثلا زاويه 0 و 30 درجه. سيستم بهتر سازوكار تغيير پيوسته زاويه بادامك مي‌باشد كه هر زاويه‌اي بين 0 تا 30 درجه را برحسب سرعت پوشش مي‌دهد. واضح استكه بدين ترتيب زمانبندي بهنيه براي هرسرعتي قابل تنظيم است، ضمن آنكه تغييرات نيز با پيوستگي صورت مي‌گيرد كه مزيت مهمي است. برخي
‏طراحيها مانند سيستم:
BMW: VANOS (VAriable NOckenwellenspreizung, Variable Camshaft Lobe Separation)
‏برروي هر دو ميل بادامك تنفس و تخليه سازوكار تغيير پيوسته زاويه بادامك قرار دارد و موجب مي‌شود تا قيچي ‏سوپاپ‏ يا همپوشاني بيشتري بدست آمده و بازدهي بيشتري حاصل شود. به همين دليل است كه خودروي M3‏ 3.2 از نمونه قبلي خود M3 3.0‏كه فقط روي ميل بادامك تنفس عملگر تغيير پيوسته زاويه بادامك دارد، بازدهي بيشتري داشته و قدرت 100 اسب بخار در هر ليتر توليد مي‌كند.در سري E46‏اين سازوكار برروي ميل بادامك تنفس 40 درجه و بروي ميل بادامك دود 25 درجه تغيير زاويه ايجاد مي‌كند.
‏فهرست انواع خودروها با سازوكار زمانبندی متغيير سوپاپها
Advantage: Cheap and simple, continuous VVT improves torque delivery across the whole rev range.
Disadvantage: Lack of variable lift and variable valve opening duration, thus less top end power than cam-changing VVT.
Who use it ? Most car makers, such as:
·‏ Audi 2.0-litre - continuous inlet
·‏ Audi 3.0 V6 - continuous inlet, 2-stage exhaust
·‏ Audi V8 - inlet, 2-stage discrete
·‏ BMW Double Vanos - inlet and exhaust, continuous
·‏ Ferrari 360 Modena - exhaust, 2-stage discrete
·‏ Fiat (Alfa) SUPER FIRE - inlet, 2-stage discrete
·‏ Ford Puma 1.7 Zetec SE - inlet, 2-stage discrete
·‏ Ford Falcon XR6's VCT - inlet, 2-stage discrete
·‏ Jaguar AJ-V6 and updated AJ-V8 - inlet, continuous
·‏ Lamborghini Diablo V12 since SV - inlet, 2-stage discrete
·‏ Mazda MX-5's S-VT - continuous inlet
·‏ Mercedes V6 and V8 - inlet, 2-stage ?
·‏ Nissan QR four-pot and V8 - continuous inlet
·‏ Nissan VQ V6 - inlet, continuous?
·‏ Nissan VQ V6 since Skyline V35 - inlet, electromagnetic
·‏ Porsche Variocam - inlet, 3-stage discrete
·‏ PSA / Renault 3.0 V6 - inlet, 2-stage
·‏ Renault 2.0-litre - inlet, 2-stage discrete
·‏ Subaru AVCS - inlet, 2-stage ?
·‏ Toyota VVT-i - continuous, mostly inlet but some also exhaust
·‏ Volvo 4 / 5 / 6-cylinder modular engines - inlet, continuous
·‏ Volkswagen VR6 - inlet, continuous ?
·‏ Volkswagen (Audi) W8 and W12 - continuous inlet, 2-stage exhaust
‏مثال ‏۱
BMW's Vanos
(VAriable NOckenwellenspreizung, Variable Camshaft Lobe Separation)

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4199 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:100 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل