تحقیق اعتدال و ميانه روي و جهاد با نفس 23 ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 27 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اعتدال و ميانه روي‏ ‏. ‏علي اصغر الهامي نيا- اخلاق اسلامي، ص 80‏، سايت تبيان

‏اعتدال از ريشه عدل، ‏به معني ميانه گيري ما بين دو حالتِ يك چيز از نظر كمّي و كيفي و تناسب برقرار كردن ‏ميان آن دو است، چنانكه به روزها و شب هاي بهاري و پاييزي كه اندازه يكديگرند، ‏«‏اعتدال بهاري و پاييزي‏»‏ گفته مي شود‏ ‏. ‏اقرب الموارد، ج 2، ص 753
.
‏برگردان فارسي اعتدال ‏«‏ميانه روي‏»‏ است كه بر پرهيز از ‏افراط و تفريط در هر كاري اطلاق مي شود و واژه معادل عربي آن ‏«‏اقتصاد‏»‏ است كه در ‏فرهنگ اسلامي كاربرد بيشتري دارد.
‏ضرورت اعتدال
‏نظام عالم بر اساس هندسه اي ‏دقيق پي ريزي گشته است.
‏جهان چون چشم و گوش و خدو ابروست كه هر چيزي به جاي ‏خويش نيكوست
‏همه پديده هاي عالم از بزرگترين كهكشان گرفته تا كوچكترين ذرات ‏اتم، از قانون عادلانه خلقت كه ‏«‏حقيقت‏»‏ ناميده مي شود ـ پيروي مي كنند، به تعبير ‏امام علي ـ عليه السلام ـ :
‏«...‏بِالحَق قاَمَتِ السَّمواتُ وَ‌ الارْضُ فيما ‏بَيْنَ العِبادِ‏»‏ ‏. ‏. بحارالانوار، ج 33، ص 493
‏آسمانها و ‏زمين در ميان بندگان، به حق برپا شده است.
‏آفريننده حكيم ‏«‏عالم تكوين‏»‏ فرمانده ‏تواناي ‏«‏عالم تشريع‏»‏ نيز هست؛
‏اعتدال و ميانه روي‏ ‏. ‏علي اصغر الهامي نيا- اخلاق اسلامي، ص 80‏، سايت تبيان

‏اعتدال از ريشه عدل، ‏به معني ميانه گيري ما بين دو حالتِ يك چيز از نظر كمّي و كيفي و تناسب برقرار كردن ‏ميان آن دو است، چنانكه به روزها و شب هاي بهاري و پاييزي كه اندازه يكديگرند، ‏«‏اعتدال بهاري و پاييزي‏»‏ گفته مي شود‏ ‏. ‏اقرب الموارد، ج 2، ص 753
.
‏برگردان فارسي اعتدال ‏«‏ميانه روي‏»‏ است كه بر پرهيز از ‏افراط و تفريط در هر كاري اطلاق مي شود و واژه معادل عربي آن ‏«‏اقتصاد‏»‏ است كه در ‏فرهنگ اسلامي كاربرد بيشتري دارد.
‏ضرورت اعتدال
‏نظام عالم بر اساس هندسه اي ‏دقيق پي ريزي گشته است.
‏جهان چون چشم و گوش و خدو ابروست كه هر چيزي به جاي ‏خويش نيكوست
‏همه پديده هاي عالم از بزرگترين كهكشان گرفته تا كوچكترين ذرات ‏اتم، از قانون عادلانه خلقت كه ‏«‏حقيقت‏»‏ ناميده مي شود ـ پيروي مي كنند، به تعبير ‏امام علي ـ عليه السلام ـ :
‏«...‏بِالحَق قاَمَتِ السَّمواتُ وَ‌ الارْضُ فيما ‏بَيْنَ العِبادِ‏»‏ ‏. ‏. بحارالانوار، ج 33، ص 493
‏آسمانها و ‏زمين در ميان بندگان، به حق برپا شده است.
‏آفريننده حكيم ‏«‏عالم تكوين‏»‏ فرمانده ‏تواناي ‏«‏عالم تشريع‏»‏ نيز هست؛
‏«‏وَ هُوَ‌ الَّذي فِي السَّماءِ اِلهٌ وَ فِي ‏الْاَرضِ اِلهٌ وَ‌ هُوَ الْحَكيمُ الْعَظيمُ‏ ‏. ‏زخرف (43)، آيه 83
‏»
‏و او كسي است كه در آسمان خداست و در زمين نيز خداست و ‏او بسيار با حكمت و دانش است.
‏آفرينش انسان نيز از چنين قانوني پيروي مي كند و ‏هرگز نارسايي و نوسان در اصل خلقت او وجود ندارد از او نيز خواسته شده كه هماهنگ با ‏عالم آفرينش در صراط مستقيم ‏«‏عدال ش:9658 2622 م ت و اعتدال‏»‏ گام نهد و هيچ گاه به ‏افراط و تفريط نگرايد. اميرمؤمنان ـ عليه السلام ـ مي فرمايد:
‏«‏عَليكَ ‏بِالْقَصدِ فِي الاُموُرِ فَمَنْ عَدَلَ عَنِ الْقَصدِ‌ جارَ وَ مَنْ اَخَذَ بِهِ ‏عَدَلَ‏ ‏. ‏شرح غررالحكم، ج 4، ص 291
‏»
‏بر تو باد به ميانه ‏روي در كارها؛ هر كس از ميانه روي روي گرداند، ستم مي كند و هر كس به آن چنگ زند، ‏‌عدالت ورزد.
‏نمونه هاي كاربردي
‏اصل اعتدال، بايد به شكل كلّي و فراگير بر ‏سراسر زندگي فردي و اجتماعي انسان حاكم باشد و هميشه و همه جا افكار، كردار و گفتار ‏او را در برگيرد. در اين جا در حدّ گنجايش اين مقاله، سه محور ياد شده را توضيح مي ‏دهيم.
‏الف ـ افكار
‏منشأ همه تصميمات آدمي، فكر و انديشه اوست؛ اگر فكر ‏معتدل و مستقيم باشد، رفتار فرد راه اعتدال مي پويد و اگر انديشه به بيماري عدم
‏اعتدال گرفتار شود، اعمال انسان نيز به آفت افراط وتفريط دچار مي شود. اميرمؤمنان ـ ‏عليه السلام ـ نقش كلّي و حياتي انديشه را چنين بيان مي كند:
‏«‏مَنْ فَكَّرَ ‏قَبْلَ الْعَمَلِ كَثُرَ صَوابُهُ‏. ‏همان، ج 5، ص 276
‏»
‏هر كس پيش از اقدام انديشه كند، درستي عملش افزون مي گردد.
‏و در سخني نغز و ‏حكيمانه، به سنجش راستگرايي و چپگرايي با اعتدال انديشه پرداخته، مي فرمايد:
‏«‏الْيَمينُ وَ الشّمالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّريقُ الْوُسطي هِيَ الجادَّةُ‏. ‏نهج‌البلاغه، خطبه 16، ص 69.
‏»
‏راست روي و چپ روي، گمراهي است و ‏راه ميانه، جاده زندگي است.
‏اين راهِ‌ ميانه، همان تفكّرناب توحيدي است كه در ‏ميان كلافهاي سردرگم، انديشه هاي خرافي كفر، شرك، دوگانه پرستي، تثليث رهبانيّت، ‏جبروتفويض، تناسخ، تجسم، مادّيگري، گزافه پرستي و ... با عنوان ‏«‏صراط مستقيم‏» ‏خودنمايي مي كند و همه موحّدان حقجو را در خويش جاي مي دهد و به سر منزل مقصود ـ ‏يعني قرب الهي ـ مي رساند.
‏تندروهاي افراطي، به كلي منكر آفريدگار جهان و نظم و ‏حكمت حاكم بر آن مي شوند، حتي واقعيت هاي محسوس را منكر مي شوند و به تعبير قرآن:

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4345 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 27

حجم فایل:34 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل