تحقیق بیمه در ایران مجازاتها و قوانین مربوط به آن128 ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 155 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏جعل عنوان نمايندگي بيمه
‏به موجب تبصره ماده 69 قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه‏‌‏گري مصوب 3/3/1350: ‏«‏هر شخص حقيقي يا حقوقي كه بدون داشتن پروانه از مؤسسه بيمه تحت عنوان نمايندگي بيمه براي هر يك از رشته‏‌‏ها قبول بيمه نمايد به مجازات مقرر در ماده 239 قانون مجازات عمومي محكوم خواهد شد.‏»‏ كه در اين باره در بخش بعدي توضيحات مربوطه ارائه مي‏‌‏گردد.
‏بخش اول: تشريح جلوه‏‌‏هايي از كلاهبرداري در صدور بيمه‏‌‏هاي شخص ثالث
‏پيدايش و گسترش زندگي جديد ماشيني، افزايش جمعيت شهرها و فزوني شمار وسايل نقليه موتوري موجب افزايش حوادث رانندگي و خسارت افراد شده است. براي رويارويي با اين حوادث و خسارت‏‌‏ها از يك سو گام‏‌‏هايي پيشگيرانه ضرورت يافت و از سوي ديگر تأمين و جبران پيامدهاي زيانبار آن ناگريزي و بايستگي پيدا كرد.
‏بيمه شخص ثالث اتومبيل به عنوان يكي از اصلي‏‌‏ترين ابزار لازم براي تأمين و جبران هزينه‏‌‏هاي ناشي از اين پيامدها خود را در تمام عرصه‏‌‏هاي بين‏‌‏المللي معرفي نمود. تبعيت قانون بيمه شخص ثالث از اصل خطر، ديگر جايي را براي درنگ در انجام آن باقي نگذاشت اما اين همه منفعت به تنهايي اكتفا ننمود. گذشت زمان نمايان كرد كه ايجاد و برقراري يك نهاد حمايتي از زيان‏‌‏ديدگان و به نوعي بيمه‏‌‏گذاران به تنهايي كفايت نمي‏‌‏كند و براي تكميل آن اين فرآيند ايجاد يك الزام و اجبار ضروري به نظر مي‏‌‏رسد.
‏همانطور كه بورگ كنشت حقوق‏‌‏دان سوئيسي اينگونه اعتقاد داشت كه: ‏«‏اجراي قانون مسئولين مدني صاحبان وسايل نقليه موتوري زميني هرقدر هم دقيق و عادلانه باشد فايده‏‌‏اي ندارد مگر آنكه توأم با بيمه اجباري آن بشود. امروزه داشتن اتومبيل ديگر جنبه لوكس و تفنن ندارد و براي بيشتر مردم وسيله كار است. اگر بيمه اجباري مسئوليت مدني وجود نداشته باشد صاحبان وسيله نقليه موتوري قادر به جبران غرامت ناشي از به‏‌‏كار بردن اين وسيله نقليه نيستند و چون قادر به پرداخت خسارت نيستند به زندان مي‏‌‏افتند و از هستي ساقط مي
‏‌‏شوند. بنابراين قانون مسئوليت مدني بدون اجبار نمي‏‌‏تواند حافظ حقوق اجتماع و خانواده‏‌‏ها باشد.‏»‏ ‏- فرهنگ مهر، گزارش و طرح بيمه اجباري شخص ثالث، شركت بيمه ايران، 1345
‏چنين انديشه و تدبيري در كشورهاي پيشرفته اروپايي چنان نيرو گرفت كه اغلب آنها از سال‏‌‏هاي آغازين سده بيستم به الزامي و همگاني كردن بيمه مسئوليت مدني ناشي از حوادث وسيله نقليه موتوري زميني اقدام كردند. در ايران نيز قانون بيمه اجباري حوادث رانندگي كه به قانون بيمه شخص ثالث شهرت يافته است با عنوان ‏«‏قانون بيمه اجباري مسئولين مدني دارندگان وسيله نقليه موتوري در مقابل شخص ثالث‏»‏ در 26 آذرماه 1347 مشتمل بر 14 ماده و 3 تبصره تصويب گرديد. به نظر مي‏‌‏رسد انگيزه تدوين چنين قانوني بسط و گسترش واردات بين‏‌‏المللي زمينه حمل‏‌‏ونقل بوده است.‏ ‏- فصلنامه صنعت بيمه، سال ششم، شماره سوم، 1370، ص 23.
‏از نظر زماني قانون فوق در رديف دومين قانون مربوط به بيمه پس از قانون بيمه سال 131 مي‏‌‏باشد و همان‏‌‏طور كه از نامش مستفاد مي‏‌‏شود منحصراً در يك رشته خاص يعني وسايل نقليه موتوري زميني اقدام به وضع شده است و از نقطه نظر تاريخي قانون‏‌‏گذار براي اولين مرتبه در ايران دارندگان اينگونه وسايل نقليه را صرفنظر از تقصير و خطاي آنها در ايجاد حادثه، مسئول در جبران خسارت وارده به اشخاص دانسته است. (برخلاف ماده 333 قانون مجازات اسلامي) و بدين جهت تكليف نموده كه اينگونه اشخاص مسئولين خويش را در قبال حوادث ناشي از وسيله نقليه‏‌‏اي كه هدايت در رانندگي به عهده آنها است را نزد يكي از شركت‏‌‏هاي بيمه داخلي بيمه نمايند.
‏اين قانون در ادامه ضمن تعريف نمودن از اشخاص ثالث و تدوين موارد مرتبط ديگري با اين قضيه، موادي را در خصوص تعرفه نرخ بيمه‏‌‏هاي اتومبيل‏‌‏هاي مختلف تبيين نموده است. لازم به توضيح است كه آئين‏‌‏نامه اجرايي اين قانون نيز در تاريخ 28/12/1347 تصويب گرديد.
‏وجود استقبال گسترده مردم از بيمه‏‌‏هاي شخص ثالث در طول زمان و به‏‌‏تبع آن گردش‏‌‏هاي مالي وسيعي كه در اين سطوح رخ مي‏‌‏دهد و خسارت‏‌‏هاي سنگيني كه گاهاً توسط شركت
‏‌‏هاي بيمه در قبال حق بيمه اندك دريافتي به بيمه‏‌‏گذاران پرداخت مي‏‌‏گردد، وسوسه‏‌‏هاي زيادي را در افراد مختلف جامعه با هر جايگاه و مقام اجتماعي براي كسب منفعتي نامشروع از صنعت بيمه از طريق تقلبات ايجاد مي‏‌‏كند.‏ ‏- فصلنامه بيمه آسيا، بهار 1385، ص 17: طبق تحقيق مؤسسه تحقيقاتي فرانك (FRANK RESEARCH)‏ مشخص شد كه بخش عمده اي از گروههاي بالاي اجتماعي- اقتصادي جامعه مرتكب تقلب بيمه اي مي‏‌‏شوند. اين يافته براي بيمه‏‌‏گران اهميت بسيار زيادي دارد. زيرا چنين گروههايي خريداران اصلي بيمه‏‌‏نامه به‏‌‏شمار مي‏‌‏روند.
‏در بيشتر كشورها بيمه‏‌‏گران اتومبيل در موقعيت دشواري قرار دارند. از طرفي رقابت شديد مانع اخذ حق بيمه كافي از مشتريان مي‏‌‏گردد و از سوي ديگر زيان‏‌‏ده بودن بيمه شخص ثالث باعث گرديده است كه از سود شركت‏‌‏هاي بيمه كاسته شده و آنها را بر اين چاره اندازد كه اينگونه بيمه‏‌‏ها را محدود نمايند.
‏از سوي ديگر تقلبات و سوءاستفاده‏‌‏هاي نامشروع در اين رشته بيمه‏‌‏اي باعث گرديده است كه اين زبان رو به فزوني گذارد به طوري كه هم‏‌‏اكنون تبديل به يك معضل بزرگ براي شركت‏‌‏هاي بيمه درآمده است. اين رشته از نظر انواع تقلب ممكن در آن شايد متنوع‏‌‏تر از ديگر رشته‏‌‏هاي بيمه باشد و در عمل بيشتر در معرض وقوع تقلب بوده است. بيمه‏‌‏هاي ديگر موجود در بازار داراي ضريب بسيار نازل‏‌‏تري از تقلب در مقايسه با بيمه‏‌‏هاي اتومبيل را دارا مي‏‌‏باشند. آماري در خصوص تقلب‏‌‏هاي كشف نشده قابل ارائه نيست تا بر اساس آن بتوان كل تقلب‏‌‏هاي بيمه‏‌‏اي را پوشش داد. ارائه ارقام و آمار در زمينه كلاهبرداري بيمه‏‌‏اي كاري غيردقيق است. بسياري از كلاهبرداري‏‌‏ها گزارش يا اثبات نمي‏‌‏شوند. بدون شك بسياري از آنها حتي كشف هم نمي‏‌‏شوند. اين عدم دقت يكي از بزرگ‏‌‏ترين مشكلاتي است كه بيمه‏‌‏گران در مبارزه با اين معضل با آن مواجه مي‏‌‏شوند.‏ ‏- نشريه تازه‏‌‏هاي جهان بيمه، شماره 13، ص 13.
‏فصل اول: مصاديق كلاهبرداري در صدور بيمه‏‌‏هاي شخص ثالث توسط بيمه‏‌‏گذاران
‏در كشور ايران در چند سال اخير تقلبات و تخلفات متعددي در صنعت بيمه و به طرق مختلف و از طرف افراد مختلف صورت پذيرفته است. بديهي است شناسايي و تشريح تمامي مصاديق و زواياي اينگونه موارد كاري بس پيچيده و دشوار است و به يك همكاري جمعي و گروهي از شركت‏‌‏هاي بيمه، نيروي انتظامي، دادگاه‏‌‏ها و دادسراها، بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات و ... را مي‏‌‏طلبد، اما در اين تحقيق سعي گرديده است كه مصاديق مهم و روتين تقلبات در بيمه شخص ثالث اتومبيل از زواياي مختلف و در طيفي از صدور بيمه‏‌‏نامه تا پرداخت خسارت تحت بررسي و تبيين قرار بگيرد. در ابتداي اين فصل تخلفات صورت گرفته در مرحله صدور بيمه‏‌‏نامه مورد بررسي قرار مي گيرد.
‏مبحث اول: مهم‏‌‏ترين دلايل وجود تقلبات بيمه‏‌‏اي
‏به نظر مي‏‌‏رسد اين ضريب بالاي تقلب در بيمه‏‌‏هاي اتومبيل مي‏‌‏تواند ناشي از عوامل مختلفي باشد. اهم اين عوامل عبارتند از:
‏بيمه شخص ثالث از اموري است كه شيوع و گسترش بيشتري نسبت به بيمه‏‌‏هاي ديگر در سطح جامعه دارد و به‏‌‏تبع آن امكان ارتكاب تقلب توسط عموم افراد جامعه مي‏‌‏تواند متصور باشد.
‏پيامدهاي مالي تقلب بيمه‏‌‏اي قبلاً در آن حد و اندازه نبوده كه ارزش بررسي و تلاش براي يافتن راه‏‌‏حل‏‌‏هاي ممكن را داشته باشد.
‏شركت‏‌‏هاي بيمه از آشكار كردن عمل مجرمانه معدودي از بيمه‏‌‏گذاران به اين دليل امتناع مي‏‌‏كردند كه ضمن آنكه از لحاظ نمادين كار ناخوشايندي است، اين پيام تلويحي را براي ساير بيمه‏‌‏گذاران دارد كه با اقدام كم‏‌‏هزينه و فريب شركت بيمه مي‏‌‏توان به درآمد بادآورده رسيد.‏ ‏- محمدبيگي، علي اعظم، مقاله بحثي مقدماتي درباره تقلب بيمه اي، نشريه تازه‏‌‏هاي جهان بيمه سال 1384، شماره 89، ص 26.
‏هزينه و مخارج كشف كلاهبرداري هزينه گزافي است.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4471 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 155

حجم فایل:92 کیلوبایت

 قیمت: 12,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل