تحقیق آشنائي با شهرستان طبس 82 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 88 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
2
فصل اول : آشنائي با شهرستان طبس
شهرستان طبس با وسعتي معادل 55460 كيلومتر مربع درشمال شرقي استان يزد واقع و حد فاصل استان كرمان ، يزد و خراسان است .
جمعيت شهرستان طبس برپايه سرشماري نفوس و مسكن سال 1375 بالغ بر 59351 نفر اعلام گرديده كه پراكندگي آن براساس تقسيمات وزارت كشور به شرح زير مي باشد .
شهرطبس 25647 نفر دهستان ديهوك 4606 نفر
دهستان گلش 4014 نفر دهستان كوير 4087 نفر
دهستان منتظريه 4311 نفر دهستان دستگردان 9815 نفر
دهستان پيرحاجات 1498 نفر دهستان نخلستان 3203 نفر
دهستان كوه يخاب 2170 نفر
از ويژگيهاي مهم شهرستان طبس چهره سرسبز در تمام فصول سال به علت وجود نخلستان و مركبات مي باشد . ردپاي شهر طبس در پيشينه تاريخي ايران و تحولات سياسي ، نظامي و اجتماعي دوران هخامنشيان ، ساسانيان ، خلفاي اسلامي ، اسماعيليان ، سلجوفيان ، زنديه و افشاريان نشان از قدمت ديرينه و موقعيت جغرافيائي مناسب اين شهر در قلب كوير در قرن گذشته دارد .
از جاذبه هاي شهر طبس علاوه بر طبيعت هميشه سبز ، باغهاي خرما و مركبات ، مكانهاي زيارتي و سياحتي متعددي است كه پذيراي گردشگران مي باشد . از اين جمله مي توان از آستان مبارك حضرت حسين اين موسي الكاظم برادر امام رضا ( ع ) و باغ گلشن ، طاق شاه عباس ، روستاي ازميغان ، سد كريت و ارگ قديم طبس را نام برد .
1
2
آب و هوا گرم و ميزان بارندگي سالانه بين 35 تا 145 ميلي متر است .
شهرستان طبس از طريق جاده هاي آسفالته به شرح زير به ساير شهرهاي اطراف ارتباط پيدا مي كند .
الف ) طبس – مشهد ( km 566 ) از طريق شهرهاي : طبس – بشرويه (km 120 ) ، بشرويه – فردوس (km 85 ) ، فردوس – گناباد (km 65 ) ، گناباد – تربت حيدريه (km 125 ) ، تربت حيدريه – مشهد (km 140 ) .
ب ) طبس – مشهد (km 533 ) از طريق شهرهاي : طبس – ديهوك (km 85 ) ، ديهوك – فردوس (km 100 ) ، فردوس – گناباد (km 65 ) ، گناباد – تربت حيدريه (km 125 ) ، تربت حيدريه – مشهد (km 140 ) .
ج )طبس – بيرجند (km 270 ) از طريق : طبس – ديهوك (km 85 ) ، ديهوك – بيرجند (km 185 ) .
د ) طبس – يزد (km 406 ) . از طريق رباط كلمرد و روستاهاي رباط خان ، رباط پشت بادام و ساغند .
ه_ طبس – كرمان (km 522 ) از طريق : طبس – ديهوك (km85 ) . ديهوك – راور (km 285 ) . راور – كرمان (km 148 ) .
و ) طبس – شاهرود (km 604 ) از طريق : طبس – خور بيابانك (km 195 ) ، خور – جندق (km 105 ) ، جندق – معلمان (km 144 ) ، معلمان – دامغان (km 100 ) ، دامغان – شاهرود (km 60 ) .
1
3
موقعيت ويژه جغرافيائي ذخاير زغال سنگ طبس و همجواري آن با ذخاير سنگ آهنهاي بزرگي چون چادرملو . بافق و خواف با محوريت راه آهن مشهد – طبس – چادرملو- بافق و جاده يزد – طبس امكان توسعه پايدار در جهت صنعت فولاد و خطه شهرستان طبس را فراهم مي آورد . ( شكل شماره ( 1 ) راههاي ارتباطي را نشان ميدهد )
تاريخچه مطالعات درباره زغالخيزي طبس
بررسي مناطق زغالدار طبس براي اولين بار در سال 1347 توسط اكيپ هاي اعزامي از واحد كرمان آغاز شد و به دنبال آن در سال 1349 كارشناسان روسي شركت ذوب آهن ايران به منظور تعيين كيفيت ، از لايه هاي زغالي ناحيه نايبند نمونه برداري كردند . سپس در سال 1352 و 1353 به منظور مطالعات جامعتر گروههائي از كارشناسان روسي و ايراني به مناطق زغالدار اعزام گرديدند و در ارتباط با زغالخيزي، استراتيگرافي رسوبات ترياس – ژوراسيك و كيفيت لايه هاي زغالي مطالعاتي انجام دادند . با توجه به نتايج مطالعات مذكور در سال 1355 گروه بزرگي از زمين شناسان واحدهاي مختلف شركت ذوب آهن به سرپرستي آقايان . ف – جهانبخش و س – گلوبيف به منظور بازديد و بررسي هاي بيشتر ، عازم مناطق زغالدار حوضه طبس شدند .
براساس اين مطالعات حدود گسترش رسوبات زغالدار ايران ( ترياس – ژوراسيك ) در حوضه زغالدار طبس مشخص گرديد و وجود زغالهاي كك شو در نواحي شرق حوضه ( پروده و نايبند ) و زغالهاي حرراتي در ناحيه غربي ( مزينو ) مورد توجه قرار گرفت .
1
4
در سال 1356 به منظور ادامه مطالعات ياد شده گروههاي اكتشافي مركب از كارشناسان روسي و ايراني در منطقه مستقر شدند و به انجام عمليات پي جوئي زمينشناسي پرداختند ولي به دنبال واقعه اسفبار زلزله طبس در شهريور ماه سال 1357 اين فعاليتها متوقف گرديد .
پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، فعاليتهاي زمين شناسي از ديماه 1358 مجدداً از سرگرفته شد ، در اين مرحله تهيه نقشه زمين شناسي به مقياس 50000 : 1 از نواحي پروده ، نايبند و مزينو در دستور كار قرار گرفت و با تاسيس واحد اكتشافي طبس در اواسط سال 1359 ، انجام كليه عمليات كه قبلاً توسط دفتر اكتشاف شركت ملي فولاد ايران اجرا مي شد بر عهده اين واحد گذاشته شد .
در سال 1369 ، با توجه به نتايج بدست آمده از عمليات اكتشاف مقدماتي مناطق پروده I و II و III و مطالعات امكانپذيري احداث معدن ، در دستور كار قرار گرفت و بدين منظور قراردادي با شركت ADAM ( كه تركيبي از چند شركت كانادائي و انگليسي است ) منعقد گرديد .
شركت مذكور مطالعات امكانپذيري را در سال 1369 انجام داد و براساس آن استخراج كانسار زغالسنگ پروده را از نظر فني و اقتصادي امكانپذير اعلام نمود . به دنبال آن در سال 1370 قرارداد طراحي تفصيلي معادن فاز يك و طراحي مقدماتي معادن فاز دو، با شركت ياد شده منعقد شد و از بهمن ماه همان سال كارشناسان اين شركت در طبس مستقر و پس از 2 سال ، كار طراحي معادن را به پايان رساندند .