آموزش ژيمناستيك 30 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 32 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
آموزش ژيمناستيك
اهداف كلي
-از نظر فعاليتهاي روان – حركتي ژيمناستها سعي مي كنند مهارتهاي مختلف ژيمناستيك را كه مربي براي آنها درجلسات تمرين آموزش داده را به نحو احسن انجام دهند .
-از نظر شناخت و درك ژيمناستها كوشش مي كنند با پاسخ دادن صحيح به سوالاتي كه مربي ژيمناستيك درباره فنون مختلف از آنها ميكند دانش خودشان را نشان دهند .
-از نظر جنبه هاي عاطفي ژيمناستها سعي مي نمايند تاتوانايي خودشان در :
- كنترل احساسات در زير فشار روحي
-صفات نيك مردانگي
-وفاداري به تيم
-قبول مسئوليت
-بعهده گرفتن رهبري
-و احترام به تصميمات مسئولين را به نحو احسن نشان دهند.
اهميت ورزش ژيمناستيك
طبق بررسيهاي مختلفي كه تا كنون بعمل آمده است چنين استنباط مي شود كه ورزش ژيمناستيك در مقايسه با ساير رشته يكي از ورزش هايي است كه به كليه خواست ها و نياز هاي انساني به لحاظ پرورش قواي جسماني و رشد فكري كمك موثري مي نمايد . وجود اسبابهاي گوناگون در ژيمناستيك ضمن كمك به علاقه مندان در فراگرفتن مهارتهاي مختلف موجبات وزمينه تقويت كليه عضلات ، مفاصل و ارگانهاي مختلف بدن ژيمناستيك را فراهم مي كند.
اين ورزش به علاقه مندان اين امكان را مي دهد تا آنها به طور طبيعي و به تدريج فشار بيشتري روي ماهيچه هاي مختلف بدنشان بياورند . اجراي حركات اين ورزش ضمن ايجاد هماهنگي بيشتر بين عصب وعضله و ماهيچه هاي بدن باعث مي شود تا نيرو ، تعادل ،انعطاف ، قدرت ، چابكي و استقامت خصوصا درقسمت بالاي بدن ژيمناستيك افزاي يابد .
2
همچنين به ژيمناست ها اين امكان را ميدهد تا انها بتوانند در موقعيتهاي مختلف بدن خود را به نحو شايسته اي كنترل نموده و به عكس العمل و تصميم گيري سريع در مواقع ضروري و شناخت حدود توانايي جسمي و ايجاد حس اعتماد به نفس كمك بسزايي مي نمايد.
مختصري از دانستنيهاي ژيمناستيك
كلمه Gymnastic ژيمناستيك يك كلمه يوناني است كه ترجمه آن به فارسي هنر لخت مي باشد . از چهار هزار سال پيش نوعي ژيمناستيك در چين متداول بوده كه از ان براي آماده نمودن جوانان جهت جنگ و همچنين بهبود بعضي از ضايعات بدني استفاده ميكردند .
يونانيها حركات و عمليات ورزشي را با وسايل ابتدايي و موجود انجام مي دادند در صورتي كه روميها روي وسايل كار مي كردند .
موقعي كه دولت روم ضعيف شد مردم معمولي ديگر از خود رغبتي به ژيمناستيك نشان ندادند وفقط سربازان ژيمناستيك تمرين مي كردند و همچنين عده اي عمليات ژيمناستيك را در سيركها و براي امرار معاش به نمايش مي گذاشتند.
تا آغاز دوره رنسانس هيچ علاقه اي جهت پيشرفت اين ورزش نشان داده نشد تا بالاخره مركولياليس ايتاليايي كتاب مفيدي درباره هنر ژيمناستيك انتشار داد و سپس اين ورزش به تدرجي در بيشتر كشورهاي اروپايي مانند آلمان ، دانمارك ، فرانسه و سوئيس و غيره رونق يافت .
جان بيس دو اولين اروپايي بود كه تمرينات مدو.ن شده ژيمناستيك را تدريس نمود سپس جان گوتش موتس (1839-1759) اولين فردي بود كه كتابي در باره ژيمناستيك جديد در سال 1792 چاپ و منتشر نمود و به پدر بزرگ ژيمناستيك معروف شد .
3
در سال 1842 قبل از مرگ جان ، ژيمناستيك در مدارس آلمان رايج گرديد ؛تشك براي اولين بار در كوپنهاك دانمارك موقعي كه به مدرسه نظامي دائر گرديد به كار برده شد .
پر هندريك لينگ ( 1839-1779) شاعر سوئدي يكي ديگر از افرادي بود كه براي گسترش ژيمناستيك زحمت كشيد او ضمن قبول روش هاي اموزشي ( فرانز ناجتگال ) دانماركي بر اجراي صحيح حركات و عمليات ورزشي در زمان معين تاكيد داشت . در حقيقت لينگ تحقيق علمي در تربيت بدني را پايه گذاري نموده و معتقد بود كه اگر يك نفر بخواهد با ورزش ژيمناستيك بدن شخصي را به طور دلخواهي بسازد پس لازم است كه او بدن انسان را از نظر آناتومي و فيزيولوژي نيز بشناسد .
در سال 185 آلمانها ورزش ژيمناستيك را به آمريكا برده و اين ورزش در سرزمين آمريكا رواج يافت .
از بيش از 60 سال پيش اين ورزش در ايران متداول گرديد ، از جمله كساني كه براي پيشرفت ژيمناستيك دراين مرز و بوم فعاليت نموده اند در مرحله اول آقايان بادگرني ، مرحوم دكتر بنائي ، مرحوم مهران ، ميراحمد صفوي و دكتر حاج عظيمي و سپس آقايان محمد تقي وصالي ، مرتضي بنايي ، سيد رضا سكاكي ، علي يزداد و غضنفر جباري را ميتوان نام برد .
ا زايران براي اولين بار مرحوم علي يزداد براي تماشا و نظارت و كسب تجربه در بازيهاي المپيك 48 لندن شركت كرده وسپس تيم ژيمناستيك ايران در سال 1951 درمسابقات بين المللي كه در شهر فلورانس ايتاليا برگزار شد به سرپرستي آقاي محمود نامجو شركت نمود.
ضرورت توجه به سلامتي دانش آموزان و ورزشكاران
همه مربيان و معلمان مدارس وباشگاههاي ورزشي بدو.ن استثنا مسئول حفظ سلامتي ورزشكاران و دانش آموزان هستند بويژه وظايف معلمان تربيت بدني و مربيان ورزش در اين مورد سنگين تر از ساير معلمان است همان طور كه اطلاع داريد در برنامه هاي كلاس تربيت بدني خطرهاي زيادي هست كه سلامتي ورزشكاران و دانش آموزان را تهديد مي كند.
4
بنابراين به كار بردن نكته هاي زير به كاهش اين خطرات كمك بسيار مي كند .
معاينات پزشكي بايد پيشنياز شركت در كلاسهاي تربيت بدني و فوق برنامه باشد هيچ ورزشكاري و هيچ دانش آموزي نبايد در كلاسهاي تربيت بدني و ورزش شركت كند مگر اين كه وضعيت جسماني او اجازه اين فعاليت ها را بدهد .
برنامه آمادگي جسماني مناسب بايد قبل از شروع فعاليت ساير رشته هاي ورزشي انجام پذيرد.
حضور يك پزشك باحداقل پزشكيار در كلاسهاي تربيت بدني و ورزش و مسابقات ورزشي بخصوص مسابقات ژيمناستيك ، فوتبال ، كشتي وساير رشته هايي كه امكان صدمه ديدن دانش آموز زياد هست ضروري است .
قبل ازانجام دادن برنامه هاي ورزشي ورزشكاران حتما بايد بدن خود را به وسيله حركات نرمشي گرم كنند. زيرابسياري از صدمات به علت گرم نشدن بدن رخ مي دهد .
ارائه گواهي پزشكي بايد شرط شركت مجدد ورزشكاران در فعاليتهاي بدني و ورزشي بعد از بهبود بيماري باشد .
ازانجام دادن كارهاي غير بهداشتي از قبيل موارد زير بايد جلوگيري كرد .
ورزشكاران را بايد از پوشيدن لباس ورزشي يا استفاده از حوله ديگران منع كرد
ورزشكاران را بايدتشويق كرد تاازانداختن آب دهان به زمين خودداري كنند
در صورت امكان تمام ورزشكاران را بايدتشويق كرد تا بعد از تمرينات ورزشي دوش بگيرند .
بايد ازدادن فعاليتهايي كه بيش از حد توانايي ورزشكاران است و آنها راتحت فشار بيش از حد قرار ميدهد خودداري كرد .
تا جايي كه امكان دارد بايد مراقبت هاي پزشكي وبيمارستاني كافي براي ورزشكاراني كه دركلاسهاي ورزش صدمه مي بينند فراهم شود هر چند كه ممكن است بعضي از سازمانها نتوانند اين خدمات را بپردازند.