تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش شناختی

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 62 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏1
‏چکی‏ـ‏ده‏
‏در این پژوهش ما به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش شناختی پرداختیم با این سؤال که آیا بین هوش شناختی و هیجانی رابطه وجود دارد؟
‏جامعه انتخابی ما مرکز پیش دانشگاهی دخترانه اسماعیل پور طرقی بود که از این جامعه یک نمونه صدنفری انتخاب کردیم. روش آزمایشی ما روش همبستگی بود که با استفاده از دو آزمون هوش هیجانی باران و هوش ریون ‏بزرگسالان روی نمونه مورد نظر اجرا شد. ابتدا دانش آموزان سنین 17-18 ساله را جدا کردیم و از این تعداد به صورت تصادفی 100 نفر انتخاب کردیم و بعد آنها را به گروههای ده تایی تقسیم کردیم و دو آزمون نامبرده را روی تک تک این گروه‏‌‏ها ‏به صورت جداگانه به اجرا درآوردیم. در تجزیه و تحلیل داده‏‌‏ها ‏نیز از فرمول T‏ استفاده کردیم.
‏در نهایت نتیجه‏‌‏اي ‏که به دست آوردیم این بود که هیچ رابطه معناداری بین دو هوش شناختی و هیجانی وجود ندارد. در واقع متوجه شدیم که این دو هوشبهر مستقل از یکدیگرند و نمی توان گفت فردی که هوش شناختی (IQ‏) بالایی دارد حتماً هوش هیجانی (EQ‏) بالایی نیز خواهد داشت.
‏2
‏1
‏فصل اول
‏4
‏1
‏مق‏ـ‏دمه‏
‏هوش‏ - Intelligence
‏ چیست؟ همان استعداد است؟ قوه ابتکار است؟ قدرت یادگیری است؟ تعریف‏‌‏هاي ‏متنوعی از هوش شده است. در واقع در تعریف واژه هوش اتفاق نظر میان روانشناسان وجود ندارد و برای تعریف ‏آن از ویژگی هایش استفاده‏ مي‏‌‏شود هنگامی که هوش ‏مورد مطالعه قرار‏ مي‏‌‏گیرد خود هوش نیست بلکه رفتار یا عملکرد هوشمندانه است. ‏در مفهوم هوش استعداد فکری بنیادینی وجود دارد این استعداد فکری توان داوری است و‏ مي‏‌‏توان آن را ‏«‏ حس خوب ‏»‏ ‏«‏ حس علمی‏»‏ و استعداد فکری فرد برای تطبیق با محیط نامید. بنابراین خوب داوری کردن، خوب درک کردن و خوب استدلال کردن فعالیت‏‌‏هاي ‏اساسی هوش اند. همان طور که ملاحظه‏ مي‏‌‏شود تعریف ‏هوش به اندازه کافی روشن نیست بدیهی است که سمت بخشی دقیق آن نیز به آسانی میسر نخواهد بود.
‏آزمون‏‌‏هاي ‏متنوعی برای سنجش هوش شناختی‏1 - Intelligence Quotient
‏ ابداع شده است که هر کدام نقاط مثبت و منفی مخصوص به خود دارند. آن چه در این راستا مشخص است این است که هوش شناختی که به طور صنعتی با هوش بهر مشخص
‏4
‏1
‏ مي‏‌‏شود‏ مي‏‌‏کوشد بی آن که به سایر جنبه‏‌‏هاي ‏شخصیت و رفتار توجه کافی داشته باشد استعداد افراد را برای درک یادگیری یا داوری تفکر منطقی حل مسایل و امثال آن مورد ارزشیابی قرار دهد. به سخن دیگر نباید تنها به تشخیص حدود توانایی‏‌‏ها ‏یا ‏ناتوانایی‏‌‏ها ‏با ناتوانیهای شناختی افراد اکتفا شود بلکه لازم است برآورد قابل قبولی نیز از حدود توانایی‏‌‏ها ‏یا ناتوانایی‏‌‏هاي ‏اجتماعی وی داشته باشیم تا بتوانیم به گونه‏‌‏اي ‏قابل قبول جای او را روی پیوستاری از کمترین میزان توانشی ذهنی تا ‏بالاترین آن مشخص کنیم. ‏هوش هیجانی1- Emotional Quotient
‏ آن بعدی از توانمندی‏‌‏هاي ‏فرد را اندازه‏ مي‏‌‏گیرد که در آزمون‏‌‏هاي ‏هوش شناختی قابل ارزیابی نیست.
‏هوش غیرشناختی ابعاد شخصی هیجانی اجتماعی و حیاتی هوش را که اغلب بیشتر از جنبه‏‌‏هاي ‏شناختی آن در عملکردهای روزانه مؤثرند مخاطب قرار‏ مي‏‌‏دهد هوش هیجانی با توانایی درک خود و دیگران، خودشناسی و دیگرشناسی، ارتباط با مردم و سازگاری فرد با محیط پیرامون خویش پیوند دارد. پیتر سالوی2- Salovey
‏ ضمن اختراع اصطلاح سواد هیجانی به پنج حیطه در این مورد اشاره‏ مي‏‌‏کند.
‏شناخت حالات هیجانی خویش:‏ یعنی خودآگاهی.
‏اداره کردن هیجان ها:‏ یعنی مدیریت هیجان‏‌‏ها ‏به روش مناسب.
‏خودانگیزی:‏ یعنی کنترل تکانش‏‌‏ها ‏تأخیر در ارضای خواسته‏‌‏ها ‏و توان قرار گرفتن در یک وضعیت روانی مطلوب.
‏تشخیص دادن وضع هیجانی دیگران، همدلی‏.
‏برقراری رابطه با دیگران‏ ‏(سید احمد جلالی).

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4200 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 62

حجم فایل:57 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل