تحقیق بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب 23ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 37 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏«بسمه تعالی»
‏بررسى قاعده فقهى اصال‏ه‏ الصح‏ه‏ و
‏ تعارض آن با اصل استصحاب
‏فهرست‏:
‏چکیده‏
‏1- اصل صحت به مفهوم جواز‏ ‏تکلیفی‏
‏دلایل اصل صحت‏ ‏به معنای جواز تکلیفی ‏
‏2- اصل صحت به مفهوم وضعی‏ ‏
‏ادله اصل صحت به مفهوم وضعی‏
‏اجرای اصل صحت در عقود‏
‏موارد جریان اصل صحت در اعمال ، عقود و ایقاعات‏
‏لزوم تحقق عنوان عمل در معاملات ‏
2
‏مراد از اصل صحت، صحت واقعى است يا صحت‏به اعتقاد فاعل؟‏
‏اصل صحت از امارات است‏يا از اصول عمليه؟‏
‏حكم تعارض اصل صحت‏ ‏‏با استصحاب‏
‏اصل صحت در حقوق مدنى ايران‏
‏منابع‏ ‏
‏چکیده
‏يكى از قواعد مهم حقوق اسلامى قاعده‏ اصالة‏الصحة‏» است، كه كاربرد فراوانى در فقه و حقوق اسلامى دارد‏ ‏و ‏به اشكال مختلف مورد استفاده واقع مى‏گردد. اين اصل، معانى مختلفى در فقه و حقوق دارد كه ذيلا ‏ ابتدا ‏به تعريف و توضيح دو معناى معروف و مشهور آن پرداخته مى‏شود‏ و سپ‏س کاربرد اصاله الصحه‏ را بیان نموده و در‏ آخر به توضیح تعارض اصاله الصحه‏ و اصل استصحاب با بیان نمونه هایی از مواد قانونی می پردازیم:
‏1- ‏اصل صحت‏ ‏‏به مفهوم جواز تكليفى
‏منظور از اصل صحت در اين معنا، آن است كه اعمال ديگران را بايست‏حمل بر صحت و درستى كرد و مشروع و حلال انگاشت و مادامى كه دليلى بر نادرستى و حرمت آن پيدا نشده است، نبايستى در صورت دوران امر بين احتمال صحت و مشروعيت از يك طرف و عدم مشروعيت از طرف ديگر، اعمال افراد را نامشروع و نادرست پنداشت; مثلا اگر كسى را ببينيم مايعى مى‏نوشد و احتمال بدهيم كه آب يا شراب است، بنابر اصل صحت كه مسلمان فعل حرام انجام نمى‏دهد، بنا را بر حلاليت مى‏گذاريم و مى‏گوييم آن، آب آشاميدنى است، نه شراب‏.
3
‏اصل مذكور بر مبناى فطرت، استوار است و اين حقيقت را اثبات مى‏كند كه اسلام، آدمى را به دور از خطا و گناه مى‏شمارد و اصل را احتراز از زشتى و دنائت مى‏داند مگر آن كه عكس مطلب اثبات گردد و اين همان اصلى است كه در قوانين كيفرى كشورهاى مختلف راه يافته است زيرا تا هنگامى كه تقصير و خطاى كسى اثبات نشده است، او را مجرم نمى‏شناسند و كيفرش نمى‏دهند. علاوه بر تكليفى كه گفته شد، بايد باطنا و قلبا هم اعمال و رفتار ديگران را صحيح تلقى كنيم حال، ممكن است گفته شود قبول و تاييد قلبى و باطنى، امرى است غير ارادى كه تحت كنترل انسان نيست و قلب و ضمير شخص بدون اراده او به ارزيابى پديده‏ها مى‏پردازد ولى در واقع اين طور نيست زيرا زمينه انفعالى بشر قطعا و مستقيما بر روى قضاوتش نسبت‏به اعمال و رفتار ديگران تاثير مى‏گذارد يعنى اگر اين اصل نبود و مكلف نبوديم كه با‏ ‏ديدن كارهاى ديگران آنها را صحيح بپنداريم چه بسا پيش داورى‏هاى مبتنى بر‏ ‏شك و سوء ظن و بدبينى، قضاوت قلبى و باطنى ما را نيز نسبت‏ ‏‏به افعال ديگران تحت تاثير قرار مى‏داد كه در آن صورت هم اعمال مردم، ناصحيح و حرام تلقى مى‏گرديد و آثار سوء و مخربى به همراه داشت. ‏بنابراين، هر‏ ‏دو مرحله رفتار ما در مقابل اعمال ديگران در واقع مرتبط با‏ ‏هم و مكمل يكديگرند يعنى هم در ظاهر و هم در باطن بايد حكم كرد كه افراد اصولا فعل حرام و غيرصحيح مرتكب نمى‏شوند. اصل صحت‏به اين معنا به مفهوم جواز تكليفى است و امرى است‏‏ ‏شخصى يعنى آن اعمال و رفتارى كه از انسانها سر مى‏زند و به حكم اين اصل محمول به صحت تلقى مى‏گردد، مربوط به رابطه فاعل با خداى خودش است و اثر چندانى در زندگى ديگران ندارد و به موجب آن رفتار و اعمال، روابط و مناسبات مخصوصى با صاحب آن برگزار نمى‏گردد و به اصطلاح، جنبه تكليفى محض دارد و آثار وضعى بر آن مترتب نيست‏.
‏دلايل اصل صحت‏به معناى جواز تكليفى
4
‏در مورد اصل صحت‏به معناى مذكور يعنى حمل اعمال مسلمانان بر مشروعيت، دلايل بسيارى گفته‏اند كه در :‏زير به برخى از آنها اشاره مى‏شود‏:
‏الف: آيات قرآن كريم - در قرآن كريم، آيات زيادى وجود دارد كه دلالت‏بر اعتبار اصل صحت مى‏كند از آن جمله است ‏آيه شريفه و ‏«‏قولوا للناس حسنا‏» ‏مطابق تفسيرى كه در اصول كافى از قول امام معصوم‏عليه السلام در‏1-در ‏اين آيه آمده است درباره مردم تا هنگامى كه چگونگى كارشان معلوم نشده جز به خير سخن نگوييد‏.
‏2- ‏آيه شريفه ‏«‏و اجتنبوا قول الزور‏»‏ يعنى‏ از سخن‏ ‏دروغ و افترا‏ ‏بپرهيزيد‏.
‏3-‏آيه شريفه ‏«‏ان بعض الظن اثم‏»‏ يعنى همانا برخى از گمانها، گناه است‏. ‏
‏ب: روايات - در خصوص اعتبار اصل صحت، روايات فراوانى وارد شده است كه به برخى از آنها نيز اشاره مى‏شود
‏1- ‏در اصول كافى از اميرالمؤمنين على‏عليه السلام‏، نقل شده است كه آن حضرت فرمودن‏د:
‏ضع امر اخيك على احسنه حتى ياتيك ما يقلبك عنه و لاتظنن بكلمة خرجت من اخيك سوء و انت تجد لها فى الخير سبيلا‏ : ‏يعنى كار برادر دينى خود را به بهترين وجه تاويل كن تا آنگاه كه از او رفتارى آيد كه باورت را ‏دگرگون كند و نيز به گفتار برادرت تا وقتى كه تفسير نيك مى‏توانى كرد، گمان بد مبر.
‏2- ‏از امام صادق‏عليه السلام، روايت است كه به محمد بن فضل فرمود: يا محمد كذب سمعك و بصرك عن اخيك و ان شهد عندك خمسون قسامة انه قال و قال لم اقل و صدقه و كذبهم‏.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4308 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 37

حجم فایل:47 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل