تحقیق تاريخ علم
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 12 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
تاريخ دانش يا تاريخ علم رشتهاي از تاريخ است که به بررسي چند و چون تغيير درک انسان از دانش و فناوري در درازناي هزارهها ميپردازد. و اينکه چگونه اين درک دستيابي به فناوريهاي نوين تر را براي ما ممکن ساخته است. از جمله زمينههاي پژوهش در اين رشته ميتوان به تأثيرات فرهنگي، اقتصادي، و سياسي نوآوريهاي دانشي اشارهکرد.
نوآوريهاي دانش و فناوري در بسياري از نقاط جهان پيشينه دارند و هند، ايران، يونان، چين و مصر در اين زمينه سهم بسزايي دارند.
تاريخ علم دانشي است در راستاي بررسي و بيان چگونگي وقايع علمي و نيز، تبيين چرايي وقوع آنها. در اينکه علم و دانش بعلت عجين بودن با نطق بشري عمري تقريباْ به اندازه نوع بشر دارد شکي نيست. خاستگاه علم بشر مطابق با حضور او در هر نقطهٔ کره زمين بوده است. اما آنچه ميتوانيم به آن استناد کنيم مکتوباتي است که تاريخ ثبت بسياري از وقايع علمي را از سدههاي ۶ قبل از ميلاد مسيح در مناطق مصر و بابل و در ميان فنيقيها گزارش مينمايد. ما به منظور نظم دهي به مطالعات تاريخي، بررسي خود را به چهار دوره اساسي پيشرفت علمي تقسيم مينماييم. اين دورهها خود به دورههاي ديگري منقسم ميشوند که عبارتاند از:
2
۱) دوره يونيانيان - اسکندراني ۲) دوره انقلاب علمي در سده ۱۷ ۳) دوره ماديگرايي در سده ۱۹ ۴) دوره نوين
علم
واژۀ علم معاني گوناگون و متعدّدي را در طي تاريخ طولاني تمدّن و علم در خود جايداده است. نوشتن پيرامون علم در حوزۀ زبان فارسي از امور دشوار بوده، و انجام آن به ظرافت و توجه ويژهاي نيازمند است. به منظور آشکارايي و وضوح مفاهيم مربوطه، بررسي سير تاريخي استفاده از واژههاي علم و دانش در هرکدام از دو حوزۀ فلسفه غرب، و نيز حکمت و فلسفۀ شرق، و سپس مطالعۀ اجمالي فرايند و ديناميک پيچيدۀ تعامل و درهمآميزي آنها با يکديگر از جملۀ گامهاي ضروري آغازين در اين مسير است.
يکي از اهداف رشتهي فلسفه علم تشخيص نظريات و روشهاي عملي از روشهاي غير علمي ميباشد. براي مثال برخي از نظريهپردازان حوزهي فلسفهي علم مانند کارل پوپر اعتقاد دارند که يکي از معيارهاي تمييز علم از شبه علم، ابطالپذيري ادعاهاي مطرحشده ميباشد. گزارههاي شبه علم معمولاً ابطالناپذير هستند، در حالي که ادعاهاي علمي ابطالپذيرند.
3
تقسيم بندي
در حوزۀ زبان فارسي، كلمهٔ علم براي بيان دو معناي متفاوت، ولي کاملا مرتبط به کار گرفته مي شود:
۱. معناي عام، اصلي، بلندتراز، و نخستين علم که به زبان ساده دانستن در برابر ندانستن است.
از اين منظر کلاننگر، به همهٔ دانستنيهاي انسان صرف نظر از طبيعت و نوع آنها علم گفته شده، و مطابق آن، اخلاق، هنر، فرهنگ، زبان، رياضيات، زيستشناسي، ستارهشناسي، فيزيک، و نظائر آنها، همه و همه علماند.
كلمات Knowledge در زبان انگليسي و Connaissance در زبان فرانسوي معادل اين معناي عام از كلمهٔ علم در زبان فارسي ميباشند.
۲. معناي خاص، انحصاري، و کوتاهتراز علم که منحصراً به دانستنيهايي اطلاق ميشود كه بر تجارب مستقيم حسي مبتني بوده، به طوري که تکرار آن تجارب و آزمونها در عمل نتيجه واحد داشته باشد.
عامانديشيدن، و فراگير انگاشتن اين تعريف خاص و محدود از علم ميتواند اين شبهه را سبب شود که علم در اين معنا در مقابل ساير دانستنيهاي
4
ي قرار ميگيرد كه عيني و آزمونپذير نيستند.
كلمات Science در زبان انگليسي و Science (با تلفظ سيانس) در زبان فرانسوي معادل اين معناي خاص از كلمهٔ علم در زبان فارسي ميباشند.
نگاهي به تاريخچه اينترنت
در سال 1990 ، ان اس اف نت* جاي ارپانت را به عنوان ستون اصلي اينترنت گرفت . ديگر ارپانتي وجود نداشت .از ان موقع تا به حال کلمه " شبکه " به طور رسمي نمايانگر اينترنت شد.
در اين سال اوّلين سرور وب* و کلاينت* ها در ازمايشگاه سرن ساخته شد. اولين موتور جستجو گر با نام آرچ اي براي پيدا کردن فايل هاي کامپيوتري در دانشگاه مک گيل ساخته شد.