تحقیق جايگاه ويژه كارآفرينان ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه
قسمتی از متن word (..DOC) :
1
طرح مسأله
فصل اول
(طرح مسئله)
به دليل نقش و جايگاه ويژه كارآفرينان در روند توسعه و رشد اقتصادي، بسياري از دولتها در كشورهاي توسعه يافته و درحال توسعه تلاش مي كنند بــا حداكثر امكانات و بهره برداري از دستاوردهاي تحقيقاتي، شمار هرچه بيشتري از جامعه را كه داراي ويژگيهاي كارآفريني هستند به آموزش در جهت كارآفريني و فعاليتهاي كارآفرينانه تشويق و هدايت كنند(دارياني ,1380).
كارآفرينان با مهارتي كه در تشخيص فرصتها و موقعيتها و ايجاد حركت در جهت توسعه اين موقعيتها دارند، پيشگامان حقيقي تغيير در اقتصاد و تحولات اجتماعي محسوب مي شوند. آنها تصديق مي كنند كه موفقيت و بقاء درچشم اندازهاي برخواسته از فردا، نيازمند چالاكي، قوه ابتكاروخلاقيت است. علاوه براين كارآفريني به ريسك پذيري،نوآوري وكنش كارآفرينانه هم نيازدارد. براساس نظريات اقتصادي و تجارب حاصله دراقتصادهاي روبه رشد، كارآفرينان موتورمحركه توسعه ورشداقتصادي محسوب مي شوند وبالطبع اشتغالزايي يكي از رهاوردهاي مهم كارآفريني است(احمدي ,1383).
متاسفانه در كشور ما و در چند برنامه اخير توسعه، توجه خاص به اين مهم نشده و حتي مي توان گفت كه اين مفهوم براي بسياري از دست اندركاران و افراد جامعه ناشناخته و غريب است. شـــايد به همين دليل تاكنون برنامه ريــــــزي و بسترسازي مناسبي در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي و نظام آموزشي كشور براي توسعه كارآفريني بويژه درمدارس و دانشگاههاي كشور صورت نپذيرفته است(توسل ,1379).
تعريف وبيان مسئله:
امروزه کارافريني ازعوامل اصلي ايجاد ارزش اقتصادي وابزارکارامدي براي کاهش تعداد بيکاران محسوب مي شود ازاين رودولتها به منظور رشد اقتصادي کشورها ودرپاسخگوئي به بزرگترين چالش اقتصادي, يعني اشتغال وبهبود استانداردهاي زندگي افراد جامعه مشوق اصلي کارافريني وکارافرينان هستند وشيوه هاي مختلفي براي افزايش نقش آنها درعرصه هاي مختلف اقتصادي به کار ميبندد(احمدي,1383).
کارافريني در آموزش و پرورش فرايند منظم و مستمري است که از يک سو به شناسائي و بهره برداري مؤثر از کليه منابع دروني و بيروني نظام آموزشي منجر ميشود و از سوي ديگر,
3
طرح مسأله
موجب ايجاد فرصتهاي جديد ياددهي و يادگيري مي گردد. اين فرايند با تکيه بر دو محور آموزش فراگير کارآفرين و فراهم آوردن زمينههاي بروز و ظهور آن محقق ميگردد (حسن مرادي,1382).
درعرصه آموزش وپرورش کشورشناسائي زمينه هاي پرورش وبه دنبال آن آموزش و پرورش کارآفريني بايد در کنار اصلاح ساير نظام هاي آموزشي موجود در اين نهاد صورت گيرد و متاسفانه چون دانش آموزان مدارس فني و حرفه اي با شيوه هاي شناخت فرصتهاي اشتغال به خوبي آشنا نمي شوندو از طرفي امکان ادامه تحصيل و کسب مدارک بالاتر براي انجام بهتر مشاغل براي بسياري از آنها مهيا نيست و همچنين به دليل اينکه آموزش و پرورش قابليتهاي لازم را براي به عهده گرفتن مشاغل جديد درآنها مهيا نمي سازد، لذا دانش آموزان با طرز فکر کارافرينانهاي تربيت نشده اندومعمولا تجربه لازم براي کاربرد مطالب آموخته شده و روياروئي با مسائل بعد از شروع کسب وکار را ندارند (پوستيگو به نقل از احمدي1383).
براساس آمارهاي منتشر شده از سوي دبيرخانه کنگره کارافريني در بخش بهداشت ودرمان درسال1381تعدادبيکاران کشور از حدود يک مليون وپانصد هزار نفر درسال 1375به حدود سه مليون نفر درسال 1380رسيده است دراين ميان آنچه نگران کننده است اين است که بيش از75درصد اين افراد داراي تحصيلات پيش از دانشگاه (ابتدائي-راهنمائي ومتوسطه)هستند,به طوري که ازميان اين720هزار نفر نيروي جوياي کار که ساليانه وارد بازار کار مي شوندحدود 500هزار نفر داراي مدارک پيش از دانشگاه مي باشند که اين امر نه تنها آثار نامطلوبي را در پي دارد بلکه زمينه ساز فقر اقتصادي وباالطبع فقر فرهنگي خواهد بود,لذا به جرأت مي توان گفت که بزرگترين چالش ومهمترين مشکل اقتصادي کشور,اشتغال است(دبيرخانه کنگره کارافريني در بخش بهداشت ودرمان1381).
علي رغم اهميت موضوع درايران بحث کارافريني وتحقيقات مربوط به آن تا به حال موردتوجه جدي قرار نگرفته است وتحقيقاتي که تاکنون صورت گرفته بيشتر در بخش صنايع بوده و در نظام آموزش و پرورش و همچنين آموزش عالي تحقيقات زيادي در اين زمينه صورت نگرفته است.
باتوجه به آنچه که ذکر گرديد بايد عنوان نمود باتوجه به اهميتي که کارافريني وکارافرينان در رشد اقتصادي جامعه ايفا مي کنند، بايد ابتدا زمينه هاي بروز وپرورش دهنده آن را شناسائي کرده و
4
طرح مسأله
بعد با برنامه ريزيهاي جامع و دقيق در خصوص آموزش کارآفريني در مدارس متوسطه خصوصا مدارس فني وحرفه اي موجبات ترويج فرهنگ کارافريني ونهادينه ساختن آن در ميان دانش آموزان گرديد(حسن مرادي,1382 ).
لذادراين تحقيق سعي داريم زمينه هاي بروز وپرورش کارافريني وابعاد مختلف آن رااز نظر مديران, دبيران, دانش آموزان ودانش آموختگان هنرستانهاي فني وحرفه اي مورد بررسي قرار داده ودر پايان پيشنهاداتي را براي ترويج کارافريني وآموزش وپرورش زمينه هاي آن آن در نظام آموزشي ارائه دهيم.
ضرورت واهميت مساله:
با توجه به آمارهاي منتشره حدود 40% از جمعيت کشور راجوانان ونوجوانان تشکيل ميدهد بنابراين عرضه زياد نيروي کار ,رشد بيکاري ,مشکلات اقتصادي و..... باعث شده است که چشم انداز روشني براي انبوه متقاضيان کار در جامعه وجود نداشته باشد(احمدي,1382).
دست اندر کاران راهکارهاي گوناگوني را براي حل مشکل بيکاري وتبعات آن که يک مشکل ملي به حساب مي آيد پيشنهاد مي کنند ,آنچه که در شرايط سخت کنوني ميتواند مشکلات مربوط به اشتغال جوانان خصوصا جوانان تحصيل کرده را حل کند ,فراهم نمودن زمينه هاي مورد نياز براي پرورش کارافريني دانش آموزان است.
چون کارافرينان با توجه به خصوصيت ممتاز وبرجسته خود قادرند منابع را براي ايجاد ورشد توسعه در زمينه هاي توليد ومنابع انساني فراهم کرده واشتغال وکسب وکار جديد ايجاد نموده و با نوآوريهاي صنعتي بر توسعه دامنه محصولات وخدمات جديد بيفزايند . براي رسيدن به اين هدف لازم است عرصه هاي مختلف کارافريني در برابر نسل جوان کشور گشوده شود واين امر در گرو ايجاد بستر مناسب وحمايت همه جانبه دولت اعم از مادي ومعنوي ونيز برداشتن موانع موجود بر سر راه جوانان کارافرين است .در اين راستا ودر راه رسيدن به اين اهداف يکي از راههاي اساسي توجه ورسيدگي به زمينه هاي پرورش کارافريني در نظام آموزشي کشور است,نظام آموزشي کشور مي تواند چه در سطوح اوليه آموزش و چه در آ؛موزش عالي به سمتي حرکت کند که فارغ التحصيلان ما بتوانند به سمت کارآفرين شدن سوق داده شوند(توسل ,1379).
4
طرح مسأله