تحقیق تكذيب پيامبران الهي 15 ص ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 19 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
تكبر كه ناشي از افراط در خود خواهي و خود پرستي و خود دوستي است ، از بزرگترين رذائلي است كه منبع بسياري از بلاها و معضلات فردي و اجتماعي مي گردد .
بدون شك افراد متكبر ، كساني هستند كه با اعمال و رفتار خود ، در جامعه حضور يافته و سد معبر ترقي و پيشرفت جامعه هاي انساني مي گردند . چنين افراد همه چيز را براي خود مي خواهند و فقط خود را لايق بهره برداري از نعمتها ي الهي مي دانند و به جامعه و انسانهاي اطراف خود توجهي ندارند و ديگران را حقير شمرده و حق آنها را پايمال مي گردانند و به همين دليل است كه چنين افراد مشمول عذاب الهي شده و در دوزخ وارد مي شوند در اين مبحث به برخي از ويژگيهاي متكبرين پرداخته شده است كه عبارتند از :
حق ستيزي
( يكي از ويژگيهاي متكبرين ستيز و عناد در مقابل حق و سخن الهي است و اين هنگامي است كه تكبر در برابر خداوند و اوامر الهي در نظر قرار گرفته شود و شخص از شنيدن سخنان و اوامر الهي امتناع ورزد .
حق در اصل به معني « مطابقت و هماهنگي » است و به همين دليل به آنچه با واقعيت موجود تطبيق مي كند حق گفته مي شود و اينكه به خداوند « حق » مي گويند براي آن است كه ذات مقدس او بزرگترين واقعيت غير قابل انكار است و به عبارت روشنتر « حق » يعني موضوع ثابت و پا برجايي كه باطل در آن راه ندارد )
شرح و تفسير لغات قرآن بر اساس نفسير نمونه ، ج 1 ، ص 548
يكي از موانع رشد انسان اين است كه در مقابل حق و حقيقت به مجادله مي پرداز د و مي خواهد با جدال خود چنين وانمود كند كه به حقيقت دست نيافته است تا به آن ايمان آورده و به آن عمل كند . متكبرين ، اين كوردلان بينا نيز همواره از شنيدن حق اعراض نموده و خود را به كري زده اند و به خصومت با حق پرداخته اند چنانكه در آيه هفتم سورة لقمان آمده است
« و اذا تتلب ء ايتنا ولي مستكبرا كان لم يسمعها كان في اذينه و قرا فبشره بعذاب اليم .
و هر گاه بر اين مردمان تلاوت آيات قرآن شود چنان با غرور و تكبر پشت گرداند كه گوئي هيچ آن آيات قرآن الهي را نشنيد ، پنداري از هر دو گوش كر است ، اين كس را به عذاب دردناك بشارت بده »
( در اين آيه حالات سه گانه معرضين آيات الهي و سخن حق بيان شده است كه هر يك اشد و اقبح از ديگري است . مرتبه اول بيان فرموده كه وقتي آيات سبحاني بر او تلاوت شود به حلت تكبر پشت كند و اين صفت اعظم قبايح و موجب كفر است . و در مرتبه سوم او را به حال كسي تشبيه فرموده كه قوة سامعه او به كلي مفقود شده است و اصلا كلام را نمي شنود . اين معرض متكبر در مقام استماع آيات سبحاني به منزله كسي است كه قوة سامعه ندارد ، زيرا با دارا بودن قوه سامعه با كسي كه كر باشد مساوي خواهد بود . )
تفسير اثني عشر ي ، ج10 ، ص 333
بنابر اين مستكبران افرادي گمراه كننده هستند كه با حالتي متكبرانه پشت به حق و حقيقت مكنند و در مقابل آيات الهي بي توجه بوده و خود را به كري مي زنند . آنها مردم رتا گمراه كرده و دين خدا را به مسخره مي گيرند و به همين دليل است كه خداوند به آنها وعدة عذاب دردناكي را داده است .
« آري ! كفار متكبر براي آنكه حق را از باطل مشتبه سازند و نگذارند ديگران به سوي حق كشانده شوند با آن به جدال مي پردازند . اين افراد علاوه بر اينكه خود را از رسيدن به حق و حقيقت باز داشته اند مي كوشند تا مردم را نيز از وصول به واقعيات محروم سازند . آنها سعي مي كنند با مجادله هاي خود حق را باطل نشان دهند و باطل را حق تا كسي نتواند حق و باطل را از يكديگر تفكيك كند مباني انسان شناسي در قرآن ، بنياد انتقال به تعليم و تربيت اسلامي 1361 ، چاپ اول،عبداله هنري ص 201و202
» اما اين كافران غفلت زده نمي دانند كه حق هميشه مفيد و سودمند است و همچون آب زلالي است كه ماية حيات مي باشد و باطل بي فايده و بيهوده است و مستكبر همواره بالا نشين و پر سر و صدا و توخالي است و حق متواضع و كم سر صدا و سنگين و پر محتوا است و هميشه پيروز است شرح و تفسير لغات قرآن ، ج1 ص 551
» خداوند در آيات 19ـ18 سورة انبياء مي فرمايد : بنقذف بالحق علي الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق و لكم الويل مما تصيفون . وله من في السموات و الارض و من عنده لا يستكبرون عن عبادته ولا يستحسيرون .
بلكه ما هميشه حق را بر باطل غالب و فيروز گردانيم تا با باطل را نابود سازد واي بر شما كه خود را به وصف كار باطل و بازيچه متصف گردانيد و هر چه در آسمانها و زمين است همه خداست و فرشتگان پيشگاه حضراش از بندگي اش سرپيچي نكنند و از عبادتش خسته و ملول نشوند.
اين آيات دلالت دارند بر اينكه هميشه غلبه با حق است و خداوند به تواضع و عبادت مستكبرين نيازي ندارد چرا كه او غني و بي نياز مطلق است و اين مخلوقات هستند كه به او نيازمندند و تمام موجودات عالم از عقول و نفوس و عالم انوار تا عالم ناسوت از حيوانات و نباتات و جمادات تا عالم ماده المواد همه عقل و شعور و ادراك دارند و تسبيح و عبادت و تحميد خداوند مي كنند و با كمال خضوع و خشوع و ميل و رغبت بندگي مي كنند و در عبادت سستي و فتور ندارند و خستگي پيدا نمي كنند تفسير طيب البيان في تفسير القرآن ن ج 9 ص 153
.
و اين مستكبران هستند كه از عبادت خداوند خسته و ملول مي گردند و همواره در پي چاره أي هستند تا خود را از زير بار تكاليف الهي نجات دهند به همين منظور بدنبال سخنان لغو و بيهوده مي باشند و خداوند را به انجام كارهاي باطل و بازيچه لهو و لعب متصف مي كنند تا شايد بتوانند وجدان حقيقت جوي خود را راضي نموده و دليلي براي ادعاهاي دروغين خود بيابند.