تحقیق تقوا ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏تقوا:
‏كلمه‌ي تقوا از ماده‌ي «وقي» است كه به معناي حفظ و ‏صيانت و نگهداري است در ترجمه‌هاي فارسي اگر اين كلمه به صورت اسمي استعمال شود به ‏پرهيزگاري ترجمه مي شود مثلا در ترجمه‌ي «هدي‌ للمتقين» گفته مي شود: هدايت است ‏براي پرهيزكاران. و اگر به صورت فعلي استعمال شود خصوصا اگر فعل امر باشد به معناي ‏خوف و ترس ترجمه مي شود مثلا در ترجمه اتقوا‏…‏ گفته مي شود از خدا بترسيد. بنابراين ‏ترجمه‌ي صحيح كلمه تقوا «خود نگهداري» است كه همان ضبط نفس است و متقين يعني ‏خودنگهداران راغب دركتاب مفردات القرآن مي گويد: وقايه عبارت است از محافظت يك چيزي ‏از هر چه كه به او زيان مي رساند و تقوا يعني نفس را در وقايه نگهداشتن. بنابراين ‏تقوا به معناي عام كلمه لازمه زندگي هر فردي است كه مي خواهد انسان باشد و تحت ‏فرمان عقل زندگي كند و از اصول معيني پيروي نمايد. تقواي ديني و الهي يعني اينكه ‏انسان خود را آنچه از نظر دين و اصولي كه دين در زندگي معين كرده خطا و گناه و ‏پليدي و زشتي شناخته شده، حفظ و صيانت كند و مرتكب آنها نشود. حفظ و صيانت خود از ‏گناه كه نامش تقواست به دو شكل و دو صورت ممكن است صورت بگيرد به تعبير ديگر دو نوع ‏تقوا مي توانيم داشته باشيم: تقوايي كه ضعف است و تقوايي كه قدرت است. نوع اول ‏اينكه انسان براي اينكه خود را از آلودگي‌هاي معاصي حفظ كند از موجبات آنها فرار ‏كند و خود را هميشه از محيط گناه دور نگه دارد. نوع دوم اينكه در روح خود حالت و ‏قوتي به وجود مي‌آورد كه به او مصونيت روحي و اخلاقي مي‌دهد كه اگر فرضاً در محيطي ‏قرار بگيرد كه وسايل و موجبات گناه و معصيت فراهم باشد آن حالت و ملكه‌ي روحي او را ‏حفظ مي كند و مانع مي شود كه آلودگي پيدا كند. لازمه‌ي اينكه انساني حيات عقلي و ‏انساني داشته باشد اين است كه تابع اصول معيني باشد و لازمه ي اينكه انسان از اصول ‏معيني پيروي كند اين است كه از اموري كه با هوا و هوس او موافق است ولي با هدف و ‏اصول زندگاني او منافات دارد پرهيز كند ولي لازمه‌ي همه‌ي اينها اين نيست كه انسان
‏2
‏اجتناب كاري از محيط و اجتماع را پيشه سازد. راه بهتر و عالي‌تر اين است كه انسان ‏در روح خود ملكه و حالت مصونيتي ايجاد كند كه آن حالت حافظ و نگهدار او باشد. تقوا ‏و اثر بزرگ دارد: يكي روشن بيني و بصيرت است كه در آيه ي 29 از سوره ي انفال مي ‏فرمايد: ان تتقوا ‏…‏ يجعل لكم فرقانا يعني اگر تقواي الهي داشته باشيد خداوند براي ‏شما مايه تميز و تشخيص مي دهد ديگري حل شدن مشكلات و آسان شدن كارها و بيرون آمدن ‏از تنگناها و مصاديق است كه در سوره ي طلاق آيه ي 4 مي‌فرمايد و من يتق‌ا‏…‏ يجعل كه ‏مخرجاً‌ يعني هر كس كه تقواي الهي داشته باشد خداوند يك نوع آساني در كار او قرار ‏مي دهد.
‏تقوا مداری:
‏معیار ارزیابی انسان ها، از دیدگاه‌های مختلف، با ‏یکدیگر متفاوت است.
‏در فرهنگ اسلامی در عالم هستی، فقط خداوند است که اصیل، ‏ارزشمند، واقعی و تنها وجود حقیقی است، و بقیّه موجودات، جلوه های وجودی او هستند. ‏بنابراین، در نظام ارزشی اسلام هم هر چیزی که به خداوند مرتبط شود به مقدار ارتباطش ‏ارزش پیدا می‌کند. ‏به همین جهت موقعیت قومی، علمی، جغرافیائی، سابقه تاریخی، ‏رنگ پوست، نوع نژاد، امکانات مالی، موقعیت سیاس اجتماعی، وابستگی حزبی و گروهی، زن ‏یا مرد بودن و. . . هیچ یک معیار ارزش نیست و تنها تقوا ملاک ارزش است. هر کس به ‏اندازه تقوا و عبودیّتش در پیشگاه خداوند ارزش دارد. ‏خداوند در قرآن می ‏فرماید:‏« ‏ان اکرمکم عندالله اتقیکم‏» ‏(‏بهترین شما نزد خداوند، باتقواترین ‏شماست‏). ‏و نیز‏
‏می فرماید: ‏« ‏یاایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و ‏جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم ان الله علیم خبیر ‏» ‏(‏سوره حجرات، آیه 13) (ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن -یعنی از آدم و حوا- ‏آفریده ایم و شما را در قبایل گوناگون قرار داده ایم تا یکدیگر را از هم بازشناسید. ‏اینها ملاک برتری نیست. گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. خداوند بسیار ‏دانا و بسیار آگاه است
‏3
.‏)
‏به روشنی در این آیه ملاحظه می‌شود که انتساب به فلان ‏خانواده یا قوم، یا عجم بودن و عرب بودن، سیاهی و سفیدی، فقیر و غنی، ضعف و قدرت، ‏بنده یا آزاد بودن و خلاصه هیچ چیز به کسی در اسلام شرافت نمی‌دهد، جز تقوای الهی؛ ‏و امتیازات اجتماعی و مزایای مادی همه وهم و خیال است و در نزد خداوند ارزش و ‏اعتباری ندارد، چون سعادت حقیقی انسان به حیات پاکیزه و ابدی او در نزد خداوند است ‏که آن هم فقط در سایه تقوی و دوری از معصیت ممکن است. لذا ‏رسول ‏خدا صلی الله علیه و آله و سلم ‏فرمود:«ای مردم، خدای شما یکی است، پدر شما یکی ‏است. هیچ برتری برای عرب و عجم نیست. نه عجم بر عرب و نه سیاه بر سفید و سفید بر ‏سیاه و سرخ پوست به سیاه و سیاه بر سرخ پوست شرافتی ندارد، مگر بر اساس تقوی. شریف ‏ترین شما نزد خداوند کسی است که تقوایش بیشتر باشد.‏»
‏در تاریخ نمونه های ‏زیادی به چشم می‌خورد که رسول خدا و ائمه اطهار به افرادی که ظاهرا هیچ ارج و ‏اعتباری نداشتند، بسیار احترام می‌گذاشته‌اند. مثلاً رسول خدا به بعضی از اشراف ‏ثروتمند که از قبیله های معروف و مشهور عرب بودند، دستور می‌فرمود دخترانشان را به ‏ازدواج افرادی گمنام و فقیر درآورند، یا به ‏بلال ‏حبشی ‏که یک مرد سیاه چهره بود و از اعتبارت دنیوی بهره ای نداشت، احترامی ‏می‌گذاشت که به بعضی از بزرگان و رؤسای قبائل قائل نمی‌گذاشت.
‏تقوا و‏ ‏پرهيز از گناه‏:
‏«‏ ‏تقوا‏ ‏» به معناى اختيار نفس را در دست داشتن و‏ ‏در برابر هر گناه و‏ ‏فسادى خويشتن‏ ‏دار بودن است‏ ‏، و‏ ‏البته بدون آگاهى و به اجرا گذاشتن مسائلى كه در ارتباط با پاكى نفس و‏ ‏كمال انسان است تقوا معنى ندارد‏ ‏.
‏4
‏آنچه از معناى آيه قبل استفاده مى‏ ‏شود چنين است‏ ‏: خداوند بزرگ هر كس را از طريق معلومات فطرى و‏ ‏نور وحى كه انبيا اعلام كننده آن هستند‏ ‏، عالم و‏ ‏شناساى تقوا ساخت، و‏ ‏طريق اجتناب از هر گناهى را پس از بازشناساندن گناه به او آموخت‏ ‏، و‏ ‏اين انسان است كه هر يك از دو راه خير و‏ ‏شر را از طريق الهام شناخته و‏ ‏هر كدام را كه بخواهد مى‏ ‏تواند انتخاب كند‏ ‏; ولى بايد بداند كه سعادت و‏ ‏رستگارى و‏ ‏فلاح و‏ ‏پيروزى در سايه پاكى نفس و‏ ‏محروميت از بهره‏ ‏هاى الهى معلول آلودگى اوست‏ ‏.
‏دورنمايى از وضع نفس‏:
‏در زمينه زيبايى‏ ‏، زشتى‏ ‏، يا پاكى و‏ ‏آلودگى نفس‏ ‏، يا روشنى و‏ ‏تاريكى‏ ‏اش سخن بسيار است‏ ‏. بايد گفت از هنگام شروع زندگى آدمى در زمين به وسيله نوع انسان‏ ‏، بحث در پاكى و‏ ‏آلودگى نفس و‏ ‏علل و‏ ‏عوامل سلامت و‏ ‏مرض آن شروع شده و‏ ‏تاكنون ادامه دارد و‏ ‏باز هم ادامه خواهد يافت‏ ‏.
‏محروميّت‏ ‏هاى شوم‏:
‏اين همه‏ ‏، براى اين است كه انسان به پاكى گراييده‏ ‏، از آلودگى‏ ‏ها دور بماند‏ ‏; زيرا انسان تربيت شده‏ ‏، نه اينكه مشكلى ايجاد نمى‏ ‏كند‏ ‏، به علاوه بر تجارت معنوى براى خودش‏ ‏، حلاّل مشكلات ديگران نيز خواهد بود‏ ‏; امّا انسان آلوده و‏ ‏ناپاك نه اينكه از تجارت اخروى محروم است‏ ‏; بلكه مزاحم زندگى ديگران است‏ ‏، و‏ ‏به خاطر گناه و‏ ‏معصيتى كه از او سر مى‏ ‏زند‏ ‏، براى ديگران انواع مشكلات را به بار خواهد آورد‏ ‏!‏ ‏!
‏«‏ ‏غزالى‏ ‏» در كتاب «‏ ‏كيمياى سعادت‏ ‏» مى‏ ‏گويد‏ ‏:

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3370 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 18

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل