تحقیق پيش آموزش دبستاني 33 ص (قابل ویرایش)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 33 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏آموزش و پرورش پيش ازدبستا ن عبا‏ ‏رت است از‏آموزشي ‏كه از زمان ‏تولد آغا ز و ‏تا شر‏وع ‏اولين سا لها‏ ‏ي دبستا ‏ن ‏يعني پا‏يان شش‏ ‏سا لگي ادامه مي يابد.
‏آنچه درمورد ‏ا‏موزش پيش دبستا‏ ‏ني ‏و ‏كودكا‏ ‏ن اين دوره‏ ‏ با يد ‏بدانيم اين است كه دوستا‏ ‏ن جديد،‏ ‏تجربه ها‏ ‏ي جديد‏ و‏ سرگرميهاي جديد، اولين چيزها يي است كه كودكا‏ ‏ن پيش ‏دبستا ني با آ‏ن مواجه هستند.
‏دوره ي پيش دبستا ني يكي از مهمترين دوره هاي زندگي است.‏ ‏زيرا كودكا‏ ‏ن اين سن علاوه بر اينكه در يك اجتماع ‏بزرگتر از‏خا نواده ، ‏از با زي و تفريح با همسا‏ ‏لان لذت‏ ‏ ‏مي‏ برند قا نونهاي يك زندگي اجتماعي و‏ ‏سا لم را‏ ‏ ‏مي ‏اموزند‏ ‏پا يه هاي خواندن؛ نوشتن، ريا ضي و علوم تجربي در دوره ي پيش دبستا ني بنا نها‏ ‏ده ميشود.‏ ‏در‏اين دوره كودك قبل از هر چيز‏ي با يد بيا موزد كه توانا ييهاي ‏خود را بشنا‏ ‏سد و‏ ‏نسبت به اصل يا د‏ ‏گرفتن،‏ ‏احساس خوبي داشته با شد.
‏كودك در اين دوره عا دتهاي اجتما‏ ‏عي مختلفي از جمله :
‏گوش كردن به صحبت ديگران‏،‏ ‏درست نششتن ‏و‏ ‏نظم ‏ ‏و‏ ‏ادب ‏اجتماعي را مي آموزند.
‏علاوه بر اين مجموعه ي لغا‏ ‏ت خود را با گوش دادن به ‏داستا‏ ‏نها و سرود خواني كا‏ ‏مل تر ميكند. سرود خواني‏ ‏در‏اين دوره موجب ميگردد كه كلما ت يا د گرفته را در ‏صحبت‏هاي خود به كا‏ ر بگيرد، درنوشتن از‏آنها استفا ده‏ ‏كند‏،‏ ‏ريتم و‏ ‏شما‏ ‏رش را به خوبي يا‏ ‏د ميگيرند و اين در‏ ‏يا د گيري ‏ريا‏ ضي به ‏آنها كمك زيا دي ميكند.
‏آنها در اين دوره با سا‏ ‏ختن اشكا‏ ‏ل مختلف هندسي،‏ ذهن خود را ‏براي عميق فكر كردن و‏ ‏حل مشكلات آتي زندگي آماده ميكنند.
‏احسا‏ ‏س مسئوليت و ادب اجتما‏ ‏عي در اين دوره پا‏ ‏يه گذاري ميشود،‏ علاوه بر اين كود‏كا‏ ‏ن در اين دوره‏ ‏مي آموزند كه به ‏يكديگر كمك كنند‏.‏ ‏كودكا‏ ‏ن يا‏ ‏د ميگيرند ‏كه اطرافيان خود را جدي گرفته و‏ ‏احسا‏ ‏س مسئوليت كنند.
‏با توجه تعريف ارائه شده ازپيش دبس‏تان ، به برسي اين كودكان از‏ديد‏گا‏ ‏ه ژان ‏پياژه‏ ‏ مي پردازيم.
‏بر اساس تقسيم بندي پياژه،4 دوره ي پيوسته ي رشدي ‏ ‏داريم:
‏دوره ي ‏يك...‏.........‏......‏..............‏هوش حسي حركتي‏ ‏ ‏دوره ي‏ دو.....‏......‏.‏.‏.....‏...‏............‏اند يشه ي پيش ازعمل‏ ‏ ‏دوره ي سه..‏.....‏...‏...........‏..........‏.‏اعما ل ملموس‏ ‏ ‏ ‏دوره ي چهار‏..‏......‏.........‏...........‏.‏اعما ل صوري
‏كودك مورد برسي ما در‏دوره ي پيش از دبستا‏ ‏ن،‏ ‏بر اسا‏ ‏س اين تقسيم بندي در دوره ي دوم قرار مي گيرد.
‏در‏دوره ي انديشه ي پيش از‏عمل كه 2 ت‏ا 7 ‏سالگي را‏شا مل‏ ‏مي شود. ‏ ‏
‏براي بيا‏ ‏ن خصوصيا‏ ‏ت كودكا‏ ن‏ 6تا 7 اين دوره‏ از‏ ديدگا ه‏ رواني و‏ ‏ذهني مي‏توان گفت كه‏ ‏:
‏* ‏كودك گر چه اند‏يشيدن را مي آموزد‏ ‏يعني مي آموزد كه ‏از‏نما‏ ‏دها‏ ‏و تصا‏ ‏وير ذهني‏ ‏ استفا‏ ‏ده كند،‏ ‏اما انديشه ي ‏او‏فا قد ‏نظا م و ‏غير منطقي ‏است و با ‏تفكر بزر‏گسا‏ ‏لان خيلي تفا‏ ‏وت دارد.
‏*‏ ‏استفا ‏ده از‏زبا‏ ‏ن ‏و‏ ‏با‏ ‏ز‏نما‏ ‏يي اشياء را به صورت تصوير ذهني و واژه يا‏ ‏د ميگيرد.
‏*‏ ‏تفكرش هنوز خود محور است.‏ ‏نگريس‏ت‏ن ‏از ديد ديگران برايش مشكل است.
‏*‏ ‏اشياء را‏ ‏برحسب يك ويژگي طبقه بندي مي كند.‏ ‏براي ‏نم‏ونه همه ي قطعا‏ ت چوبي قرمز را صرف نظر ‏از‏شكل و اندازه ‏در يك گروه قرار ميدهند،‏ ‏و‏ ‏يا تما م قطعا ت مربعي بدون در نظر گرفتن تفا‏ ‏وت رنگ آنها.
‏* ‏كودك در اين مرحله ‏هنوز به نگهداري ذهني نرسيده است بنا‏ ‏بر‏اين برگشت پذيري و‏ ‏عمليا‏ ‏ت ذهني در‏او ضعيف ‏است ‏يا وجود ندارد.
‏* كودك در اين دوره به قا ‏بليت درك عدد ‏دست پيدا مي كند و حجم را در اشياء درك خواهد كرد.
‏كودكا‏ ‏ن اين دوره زير سل‏طه ي تا‏ ‏ثرات بصري قرار دارند‏ ‏براي مثا‏ ‏ل كودك 7 سا‏ ‏له چنين استدلال مي كند كه اگر تعداد ‏اشيا قبلا با هم برابر بوده ‏، حا‏ ‏لا هم با‏ ‏يد برابر با شد .
‏شا‏ ‏لوده ي ادراك كودك از جهان اجتما‏ ‏عي در همين دوره شكل مي گيرد‏.‏
‏براسا‏ ‏س بررسي هاي پيا‏ ‏ژه ‏كودك در اين مرحله از واقع ‏ ‏گرايي اخلاقي پيروي مي كند و اين ما‏ ‏نند پيروي كردن‏ از‏ قوانين فيزيكي است يعني قواعد اخلاقي اموري مقدر و ‏از ويژگي‏هاي ثا‏ ‏بت جهان اند.
‏در اين مرحله قضا‏ ‏وت كودك در مورد هر عمل،‏ ‏بيشتر‏بر‏ اسا‏ ‏س پيا‏ مد‏هاي آن است و نه بر مبناي قصد ونيت‏ ‏فاعل‏ ‏ آن‏.
‏اريك اريكسو ن هم يك نظا‏ م 8 مرحله اي براي توصيف ‏رشد در طول زندگي پيشنها‏ ‏د كرده و آن را مراحل رواني ‏اجتماعي نا‏ ‏ميده است‏.‏ ‏كودك مورد نظر ما براسا‏ ‏س اين تق‏س‏يم بندي داراي اين ويژگي ها‏ ‏ست ‏:
‏كودك از‏خود تنظيمي سا‏ ‏ده به مرحله اي مي رسد كه خودش مي تواند فعا‏ ‏ليت ها‏ ‏يي را آغا‏ ‏ز و آن را اجرا نما‏ ‏يد. ‏داشتن هدف و‏ ‏جهت ،‏ ‏وتوانايي‏ دست زدن به فعاليت هاي مستقل از ‏ويژگي ‏هاي اين دوره است نگرش والدين در ‏اين دوره بسته ‏به اين كه در برابر‏فعا‏ ‏ليت هاي مستقل كودك تشويق كننده با ‏دلسرد كننده با شد‏، مي تواند دركودك احسا‏ ‏س ‏ ‏نا‏ ‏بسندگي ( ‏احساس گنا‏ ‏ه ، ‏در صورتي كه والدين فعا‏ ‏ليت كودك را‏ ‏ما‏ ‏يه ‏ي شرمسا‏ ‏ري بدانند ) ‏به وجودآورد.
‏آموزش وپرورش دبستا ني عبارت است از آموزشي كه به كودكان 6 تا 11 ساله در دبستا‏ ‏نها داده مي شود.
‏با‏ ‏توجه به نيا‏ ز‏ها وتوانمندي هاي كودكان در اين دوره ي ‏سني‏،‏ ‏آموزش و‏ ‏پرورش دبستا‏ ‏ني مهم ترين حلقه از‏ ‏ ‏حلقه ‏ها‏ي ‏نظا‏ ‏م آموزش وپرورش رسمي كشور است‏.
‏ ‏اين دوره كه در شكل فعلي شا‏ ‏مل 5 سا‏ ‏ل تحصيلي است، ‏ ‏از كلاس اول تا پنجم‏،‏ از اولويت هاي خاصي در آموزش پرورش برخورداراست‏ .
‏كودكاني كه 6 تا 11 سالگي را طي مي كنند در آستا‏ ‏نه ‏ي ‏رشد درسطوح همه جا نبه مي با شند‏. براين اسا‏ ‏س ‏غلام حسين شكوهي ‏هدف هاي خا‏ ‏صي براي اين دوره در ‏آموزشي ‏در نظر گرفته است .
‏* آشنا ساختي كودكا‏ ‏ن و عا‏ ‏دت دادن آنها به زندگي جمعي ‏خرج از خانواده ‏و پا‏ ‏يه گذاري تدريجي شرايطي كه كودكان ‏رابه تدريج ومبتني بر‏اصول صحيح رشد فردي براي ‏زندگي ‏در اجتماع آما‏ ‏ده مي كند .
‏* آما‏ ‏ده ساختن كودكان براي تطبيق خود با شرايط ‏ ‏زندگي كه ‏شا‏ ‏مل ايجا وايجا‏ ‏د وپرورش پا‏ ره اي از‏توانا‏ ‏يي هاي سا‏ ‏ده ‏مثل استعداد گوش كردن‏،‏ سخن گفتن‏،‏ ‏فهميدن مطالب ‏ديگران‏،‏ ‏فهما‏ ‏ندن نظر خود به سا‏ يرين‏،‏ فكركردن‏،‏ ‏ ‏استدلال‏ ‏و‏ ‏استنتا‏ ‏ج نتيجه ‏ها‏ي سا‏ ‏ده‏،‏ ‏آما‏ ‏دگي تدريجي براي درك ‏ارزش ها ‏شمردن وحسا‏ ‏ب كردن، اندازه ‏گرفتن‏،‏ ‏شناختن ‏وقت‏،‏ ‏دوختن وسا‏ ‏ختن وايجاد كردن،‏ ‏در سطح ابتدايي‏ و‏ ‏متناسب با شرايط رشد،‏ خواهد بود .
‏*‏ ‏آموزش مواد درسي شامل خواندن،نوشتن، حساب كردن ،‏ ‏دادن اطلاعا‏ ‏ت و معلوما‏ ‏ت لازم در زمينه هاي مربوط به تربيت ديني و معنوي و اجتماعي واقتصا‏ ‏دي براي رشد‏ ‏متنا سب ‏با توانا‏ يي هاي سنين كودكي در‏همه جنبه هاي ‏مربوط ‏به ‏تربيت عمومي .
‏با توجه به اهميت اين اهداف به نظر مي رسد آشنا‏ ‏يي ‏با مشخصا ت رواني‏،‏ ‏ذهني، اجتماعي،‏ ‏اخلاقي و جسمي ‏كودكا ن ‏اين دوره بسيا‏ ر لازم وضروري است‏.‏ ‏بنا‏ ‏براين در ادامه به بررسي اين مشخصات در گروه سني 7 تا 11 سال ‏مورد توجه قرار مي ده‏يم .اما از انجا كه كيس مورد نظر‏در‏دوره ي دبستا‏ ‏ن دانش آموز سا‏ ‏ل سوم ابتدايي ‏ ‏مي‏ ‏با‏ ‏شد ‏بيشتر ‏به خصوصيا‏ ‏ت اين گروه سني مي پردازيم‏.‏ .
‏بر اسا‏ ‏س تقسيم بندي كه از پيا‏ ‏ژه در قبل گفته شد‏ ‏كودك مورد ‏نظردر دوره ي سوم، اعما ل ملموس‏، قرار مي گيرد.
‏كودكا‏ ‏ن 7تا 11 سا له ي اين دوره ميتوانند به گونه اي‏ نظا مدار‏ بينديشند. اما اين تفكر در رابطه با اشياء و اعمال‏ ‏ملموس است.
‏از‏حدود سن 7 سا لگي انديشه ي كودك در يك سطح نما‏ ‏دين سا زما نبندي مي شود .
‏كودك معمولا مفهوم ثبا‏ ‏ت ما‏ ‏يعا ت را دردر اين سن درك مي كند.‏ ‏كودكان با به كا‏ ‏ر بردن استدلال به اين مرحله ‏ميرسند ‏كه به عقيده ي پيا‏ ژه زم‏ينه ي اين استدلالها ‏را اعمال‏ منطقي‏ ‏تشكيل مي دهد‏، ‏يعني نوعي اعمال ذهني كه برگشت پذير ‏است.
‏لازم به تذكر است كه منظور از اعما‏ ‏ل دراصطلاح پياژه فعا‏ ل‏يتهاي ذهني است.
‏در اين دوران كودك بر خود مداري خود غلبه ميكند و در كوششهاي عمليا‏ ‏تي و گروهي خود را هماهنگ ميكند.‏ ‏لازمه ي چنين عملي در نظر گرفتن ديد گا‏ ‏ه فرد ديگر است.‏ ‏چنين با‏ ‏زيهاي تعا‏ ‏وني در مرحله ي اعما‏ ‏ل ملموس انجام ميشود.‏ ‏به عقيده ي پياژه زما‏ ‏ني كه كودك كمتر به طور انحصا‏ ‏ري با بزرگسا ‏لان بلكه بيشتر با گروه سني خود، ‏تعا مل پيدا كند، مي تواند‏،‏ ‏بر خود مداري غلبه كند.‏ ‏كودك در اين سن ميتواند در‏با‏ ‏ره ي اشياء و رويدادها به‏ طور‏ منطقي فكر كند.‏ ‏در سن 6سا‏ ‏لگي به نگهدا‏ري عدد‏،‏ ‏7‏سالگي ‏درك جرم و‏ در‏9 سالگي به درك مفهوم وزن دست پيدا ميكنند.
‏آنها اكنون قا درند اشياء را بر حسب چند ويژ گي طبقه بندي كنند‏ ‏و مي توانند آنها را بر حسب بعد معيني،‏ ‏نظير اندازه،‏ ‏رديف كنند.‏ پيا ژه اين مرحله را مرحله ي عمليا ت عيني‏ مي‏ خواند.‏ ‏در اين مرحله كودك واژگا‏ ‏ن انتزاعي را به كا‏ ‏ر مي برد، اما محدوده ي به كا‏ ر‏گيري اين واژه ها اشيا‏ ‏ئي‏ است‏ كه مستقيما احسا‏ ‏س مي كند.
‏در‏با‏ ‏ره ي قضا‏ ‏وتهاي اخلاقي ‏ و درك اخلاقي ‏كودكا‏ ‏ن در ‏اين دوره‏،‏ ‏خود گرداني نا‏ ‏ميده مي شود. در اين نوع اخلاق ‏گرايي‏، كودك قوانين را به صورت موضوعا‏ ‏ت انسا‏ ‏ني ‏فرض ميكند كه توسط افراد هم سن و‏سا‏ ‏ل ومسا‏ ‏وي،‏ ‏به‏ منظو‏ر‏همكا‏ ‏ري و تعا‏ ‏ون ايجا‏ ‏د شده است.‏ ‏آنها مي آموزند كه قوانين موضوعا‏ ‏ت مطلقي كه از بالا به پا‏ ‏يين نا‏ زل‏ ‏ شده‏ باشد نيست.‏ ‏بلكه توافقها‏ ‏يي است كه به كا‏ ‏ر تعامل و ‏ ‏همكا‏ ‏ري با ديگران ميا‏ ‏يد.‏ ‏واقع گرايي كودكا‏ ‏ن ‏ كاهش ‏ميا‏ بد وتنبيه را بر‏خواسته از انتخا‏ ‏ب آ دميا‏ ‏ن ‏ ‏مي بيند و‏ ‏نه كيفر اجتنا‏ ‏ب نا‏ ‏پ‏ذ‏ير نيروهاي ما‏ ‏وراء طبيعي.
‏اما از ديدگا‏ ه اريك اريكسون‏، كودكا‏ ‏ن اين دوره،‏ ‏يعني‏ ‏ ‏سا لهاي ‏دبستان،‏ ‏مها‏ ‏رتها‏ ‏يي را يا‏ ‏د مي گيرند كه جا‏ ‏معه آنها را ارزشمند مي داند.
‏اين مهارتها منحصر به‏ خواندن و نوشتن نمي شود‏، بلكه‏ توانا يي‏ قبول مسئوليت و كنا‏ ‏ر آمدن با مردم را نيز در بر ميگيرد.‏ ‏تلاشهاي موفقيت آميز كودكان دراين زمينه ها منجر به احساس كفا‏ ‏يت ، وتلاشهاي نا‏ ‏موفق باعث احسا‏ ‏س حفا‏ ‏رت مي شود.
‏در‏برسي ‏هاي ديگر‏د‏رموردمشخصا ت عا طفي و اجتماعي‏ ‏اين كودكا‏ ن ميتوان گفت كه آنها از ‏لحا‏ ‏ظ عا‏ طفي و‏ احسا سي ‏بي ثبا‏ ‏تند‏.‏ ‏بسيا‏ رعلاقه مند ‏به شركت در‏ ‏فعا‏ ‏ليتهاي اجتماعي هستند. ميل به استقلال طلبي در آنها ‏ ‏زيا‏ ‏د است.‏ ‏اين‏ ‏سن‏، سن افزايش اطلاعا‏ ‏ت و آگاهي نسبت به محيط اطرافيا‏ ‏ن و اشنا‏ ‏يي با احسا‏ ‏سا‏ ‏ت مختلف است.‏ ‏كودك از محدو ديتهاي خود آگا‏ ‏ه است وهنگا‏ ‏م رويا‏ رويي با مشكلات ‏از بزرگترها انتظا‏ ر كمك دارد‏. كودك در اين دوران براي خود قهرما‏ ‏ن انتخا‏ ‏ب ميكند و آن را به عنوان الگو مورد توجه قرار ميدهد.
‏تفا‏ ‏وت جنسيت براي او مفهوم بيشتري پيدا ميكند.‏ ‏كودك ‏ ‏به آساني هيجان زده مي شود.‏ ‏به مسا‏ ‏ئل جها‏ ‏ن و جا‏ ‏معه علاقه مندند و براي آينده ي خود هد‏ف در نظر مي گيرن‏د‏.‏ ‏حس خلا‏ ‏قيت و ابتكا‏ ‏ر در آنها ‏ ‏زيا‏ ‏د است.‏ ‏تفكر ايده آل از مشخصه هاي اين سنين است.‏ ‏تشويق و تحسين والدين سبب خرسندي و دلگرمي آنهاست.‏ ‏تشويق عامل مهم و مؤثري در يا‏ ‏د گيري كودكا‏ ‏ن اين ‏ ‏دوره ي سني است.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4183 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:60 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل