طرح درس رياضي دوم راهنمايي

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » طرح درس
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 5 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏به‌نام‌خدا
‏نام درس: ‏رياضي‏ مقطع تحصيلي: ‏دوم راهنمايي‏ زمان تدريس: ‏هر قسمت 20 دقيقه
‏موضوع درس: ‏مساحت (مربع، مستطيل، متوازي‌الاضلاع، مثلث) (لوزي، ذوزنقه)‏ نام دبير: ‏كعبي‌نژاديان
‏كلي:
1- ‏فراگيران با روش محاسبه‌2- ي مساحت چهار ‏ضلعي‌3- ها آشنا مي‌4- شوند.
5- ‏فراگيران با واحد اندازه‌6- گيري مساحت آشنا ‏مي‌7- شوند.
8- ‏فراگيران با شيوه‌9- ي حل مسائل مربوط به ‏مساحت چهارضلعي‌10- ها و مثلث آشنا مي‌11- شوند.
‏ديني:
‏يا دانا باش يا جوياي دانايي وگرنه هلاك شوي. ‏مولا علي (ع)
1- ‏فراگيران با اهميت دانش و دانايي در زندگي ‏آشنا مي‌شوند.
‏رفتاري:
1- ‏فراگيران بتوانند مساحت شكل‌2- ها را به كمك ‏مساحت‌3- ياب اندازه‌4- گيري كنند.
5- ‏فراگيران بتوانند مساحت به‌6- دست آمده را ‏با واحد سطح بيان كنند.
7- ‏فراگيران با همكاري اعضاي گروه بتوانند يك ‏مستطيل را به يك متوازي‌8- الاضلاع تبديل كنند.
9- ‏به‌10- طور كلي فراگيران با همكاري اعضاي ‏گروه بتوانند يك شكل (چهارضلعي) را به شكل ديگر تبديل كنند و قانون ابقاي مساحت را ‏توضيح دهند.
11- ‏فراگيران براي يافتن دستور مساحت شكل‌12- ‏ها با هم مشورت مي‌13- نمايند.
14- ‏فراگيران با همكاري اعضاي گروه در رابطه با ‏درس پرسش‌15- هايي را مطرح مي‌16- كنند.
17- ‏فراگير با راهنمايي معلم و كمك اعضاي گروه ‏پاسخ سؤالات مطرح شده را پيدا مي‌18- كند.
‏كتاب، تخته‌سياه، گچ سفيد و رنگي، مقواي سفيد و رنگي، قيچي، چسب، ‏تخته ماهوتي
‏وسايل و رسانه‌ها
‏تلفيقي (يادگيري ـ مشاركتي، پرسش و پاسخ، توضيحي)
‏روش تدريس
‏يادآوري درس گذشته: (چهارضلعي‌ها)
‏ابتدا سؤالاتي درباره‌ي چهارضلعي‌ها مي‌پرسم و ‏به كمك پرسش‌هاي مطرح شده خاصيت‌هاي چهارضلعي‌هاي مهم را يادآوري ‏مي‌كنم.
‏ارزشيابي تشخيصي
  ‏مي‌خواهيم كف نمازخانه‌ي مدرسه ‏را موكت كنيم. براي آنكه بفهميم چقدر موكت نياز داريم چه كنيم؟ دانش‌آموزان پاسخ ‏مي‌‌دهند: (مساحت نمازخانه را محاسبه كنيم.)
  ‏يك نقاش ديوارهاي خانه را رنگ ‏كرده و به ازاي هر مترمربع ديوار مبلغ معيني از ما پول خواسته. براي آنكه مطمئن ‏شويم مبلغي كه در پايان كار از ما خواهد گرفت، درست است چه كنيم؟ دانش‌آموزان پاسخ ‏مي‌دهند: (مساحت ديوارهاي خانه را محاسبه كنيم.)
‏آماده‌سازي
‏فعاليت‌دانش‌آموزان
‏فعاليت‌ معلم
 
  ‏فراگيران انجام مي‌دهند.
  ‏به چهارضلعي‌هايي كه در اختيار داريد توجه كنيد و محيط چهارضلعي‌ها را به من نشان ‏دهيد.
  ‏فراگيران پاسخ مي‌دهند: دور تا دور شكل.
  ‏محيط يعني كجاي شكل؟
  ‏فراگيران انجام مي‌دهند.
  ‏حالا مساحت شكل را به من نشان دهيد.
  ‏فراگيران پاسخ مي‌دهند: سطح شكل، رويه‌ي شكل
  ‏مساحت يعني كجاي شكل؟
  ‏دانش‌آموزان توجه مي‌كنند.
  ‏پس از يادآوري واحد طول و اجزاي آن به‌كمك مساحت‌ياب واحد مساحت را معرفي ‏مي‌كنم.
  ‏فراگيران مساحت مربع و مستطيل را به‌دست مي‌آورند.
  ‏مساحت مستطيل و مربعي كه در اختيار داريد به كمك مساحت‌ياب به‌دست ‏آوريد.
  ‏فراگيران پاسخ مي‌دهند.
  ‏طول مستطيل چند سانتي‌متر است؟
  ‏فراگيران پاسخ مي‌دهند.
  ‏عرض مستطيل چند سانتي‌متر است؟
  ‏فراگيران پاسخ ‏مي‌دهند:
‏عرض * طول = مساحت ‏مستطيل
  ‏با توجه به مساحت مستطيل كه حساب كرده بوديد مي‌توانيد دستور به دست‌ آوردن مستطيل ‏را بگوييد.
  ‏فراگيران پاسخ مي‌دهند.
  ‏ضلع مربع چند سانتي‌متر است؟
  ‏مجذور يك ضلع = مساحت مربع
  ‏با توجه به مساحت مربع كه محاسبه كرده بوديد مي‌توانيد دستور به‌دست آوردن مربع را ‏بگوييد.
  ‏فراگيران انجام مي‌دهند.
  ‏روي هر مستطيل يك خط كشيده‌ايم. اين قسمت را قيچي كنيد و يك متوازي‌الاضلاع ‏بسازيد.
  ‏فراگيران پاسخ مي‌دهند: (قاعده)
  ‏طول مستطيل كجاي اين متوازي‌الاضلاع است؟
  ‏فراگيران پاسخ مي‌دهند: (ارتفاع)
  ‏به‌كمك دستور محاسبه مستطيل ‏مي‌توانيد مساحت متوازي‌الاضلاع را به‌دست آوريد. اين قسمت را پاي تخته ‏مي‌نويسم.
S = S
‏قاعده متوازي‌الاضلاع = طول مستطيل
‏ارتفاع * قاعده = S
‏ارتفاع متوازي‌الاضلاع = عرض مستطيل
 ‏دانش‌آموزان شكل‌ها را قيچي مي‌كنند و شكل جديد را مي‌سازند و به كمك ‏مساحت متوازي‌الاضلاع روش محاسبه‌ي مساحت مثلث و لوزي و ذوزنقه را
‏به‌دست ‏مي‌آورند.
  ‏به كمك متوازي‌الاضلاع مساحت مثلث و به كمك متوازي‌الاضلاع مساحت لوزي و به كمك دو ‏ذوزنقه اول يك متوازي‌الاضلاع مي‌سازيم و به كمك آن مساحت ذوزنقه را محاسبه ‏مي‌كنيم.
‏خلاصه مطالب مطرح‌شده با مشاركت گروه‌ها بيان ‏مي‌شود.
‏جمع‌بندي مطالب
‏براي اين بخش 1 يا 2 سؤال مطرح مي‌كنيم. (بستگي ‏به زمان)
‏ارزشيابي تكويني
‏براي گروه‌هايي كه پاسخ درست را مي‌گويند ‏به‌عنوان تشويق يك علامت مثبت و در صورتي كه فقط يك گروه يا فقط يك نفر به سؤال ‏پاسخ دهد، علاوه بر علامت مثبت يك كارت امتياز داده مي‌شود.
1- ‏مساحت ذوزنقه‌2- ي مقابل را به دست ‏آوريد.
 
 
 
 
 
 
 
 ‏پس از تدريس مساحت (مربع، مستطيل ‏و متوازي‌الاضلاع و مثلث) كار در كلاس صفحه‌ي 171 و 173 توسط دانش‌آموزان در كلاس ‏حل مي‌شود.
 ‏پس از تدريس مساحت (لوزي و ‏ذوزنقه) كار در كلاس صفحه‌ي 177 توسط دانش‌آموزان در كلاس حل مي‌شود.
 ‏مسئله‌هاي صفحه‌ي 180 به‌عنوان ‏تكليف منزل تعيين مي‌شود.
‏توضيح: مساحت‌ياب را مي‌توانيم از جنس مقوا يا ‏از جنس طلق شفاف بسازيم به اين ترتيب كه يك طلق شفاف را به مربع‌هاي يك سانتي‌متري ‏تقسيم مي‌كنيم.
‏مي‌توان اين كار را قبل از تدريس مساحت ‏به‌عنوان انجام كار عملي از دانش‌آموزان خواست. مانند نمونه‌ي زير:
 
 
 
 
 
‏تعيين تكليف

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » طرح درس

تعداد مشاهده: 4726 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 5

حجم فایل:14 کیلوبایت

 قیمت: 5,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل